AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.537

M5 e-39 mot Corvette c5!

Sida 1 av 3
Vi har ju haft uppe detta ämne innan men nu har jag fått klarhet i hur det ligger till :)

Min polare har köpt sig en Vette Årsmod 98. Kanonfin bil med endast 3800 mil på mätaren och med automat vxl. Vi har tvistat många gånger utan att riktigt veta vem som kör ifrån vem???? Så nu i helgen så sa att vi att vi skulle testa o jämföra för att slippa babbla om detta mer... (möjligvis tracka på den som förlorat) Meningen var att vi skulle vara ensamma i bilarna o dra på en jättelång uppförlutande raksträcka (((Självklart på en frifartssträcka i Tyskland ))) ;) Nu blev det så att min väns flickvän ville följa med i hans bil och i min bil tog 2 polare till mig plats. Jag trodde att det kunde bli tufft att köra ifrån en c5 med 3 stora grabbar i min bil men jag kände att vi kunde testa iallefall. Ännu större trumf till mig om vi körde från honom med den extra vikten i min bil.

Vi bestämde att vi skulle ligga jämsides o ha 100 km/h och ge fullt när vi passerade ett en bro som går över vägen. Sedan så hade vi ca 2-3 km raksträcka att jämföra musklerna på.

Döm om min förvåning när efter bara några tiotal meter så började vi plocka meter efter meter trots mina medpassagerare o fullt bagage. När rakansträckan tagit slut o det var dags att bromsa så hade vi vetten en hygglig bit bakom oss. Inte jättelångt men till räckligt. kanske 100m ca

Min polare i vetten muttrade skämtsamt nåt om att han inte riktigt varit med i starten o ville ha revansch fast åt andra hållet, samma raksträcka fast i nerförslutning. Även denna gång så spände min Bimmer musklerna lite mer än den Amerikanska sportvagnen.

2-0 till Bmw!! :)

Inga moralpredikningar om vad man bör göra o inte .tack..

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
J-vligt kul var det..he he

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
Vad var det vi sa...

M3 3,2 tar en C5!
Tror inte m3 3.2 klipper en c5.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
m3 3.2 tar INTE en C5:a och definitivt inte om vetten är manuell.

/
Nike
Ra
448
Rantzow
520d M-sport F11
320d LCI E91
Hade Vetten varit manuell hade du nog inte haft mycket att sätta emot..
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Hittade denna intressanta sida på näten. Iof sa inte sidan så mycket, men filmen dessto mer....ser inte ens ut som en M3 E46 har nått att sätt emot en orginal C5:a manuell :)

Länk

Som vanligt klipp ock klistra när det gäller Passagen....

/
Nike
Men m5an har mer kraft när det går undan. Inget snack!!

Kan tänka mig att en manuell vette blir tufft, men från 100 o uppåt så tror jag de e väldigt jämna trots allt.

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
Ni
346
Niklas BMW M3
M3 coupé -94
325 cab -94
hur många hk och nm har c5:an?
Här i trakterna som jag bor i så går det en c5:a med lustgas...den rör å sig rätt bra kan jag lova.
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Fram med en manuell original C5 så skall jag köra ifrån den på korsen och tvärsen med en E46 M3 också. :)
300
höfläkt
535daT -05
Om vi tar en orginal c5 mot johanns M3, så vågar jag nog sätta en trenolla på M3an. (Den mannen, den bilen..;)
Orkar inte tjafsa, men jag körde mot en C5 automat eller ej, hur ska man veta det i 230 km/h...

Från 170 km/h och uppåt kom jag ikapp. Men i låga farter var det mer jämnt, säg från 50 km/h till 150 km/h. Iofs hade jag 338 hk i min M3 men hursomhelst så åkte jag ifrån.
Lotus Samuel
Anders. jag hörde om denna kappkörning innan den genomförts och jag hade också tänkt dyka upp å se hur min går men kunde tyvärr inte sen.
Lotus Samuel. det kommer fler tillfällen, jag lovar.

Anders

M-POWER!!!!!!!!!

Länk NYA BILDER!!
NikeC >> Kul film :) Är denna C5 original?

Johann >> Du & SUPRA får väl sätta i gång att filma nu i sommar, sen behöver det inte snackas om vilken bil som är snabbast, bara titta :)

Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Gustav,

Måste vara en automat du körde mot, väldigt stor skillnad på dom och en manuell vid körning i fart intervaller pga. utväxling. För som du såg på filmen så fixar inte ens en M3 E46 vetten. Och den borde vara snabbare än din bil.

Wald,

Ja den ska vara orginal, är i alla fall inget effektsystem på det hör man på ljudet. Men vilket som förvånar mig mest är att det är så pass stor skillnad som det är. Dom kör ju bra under några sekunder och vetten drar i från 3-4 billänger utan problem under den tiden.

/
Nike
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
NikeC,

Sitter väl en klåpare i M3:an. :)
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Niklas BMW M3,

C5:an har 344 hk och 483 Nm (SAE).

/
Nike
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
johann,

Kanske det :) men han har då varvräknar nålen väldigt när rödmarkering i alla fall....så gasa gör han i alla fall :)

/
Nike
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
NikeC,

Inte fasen varvas den där M3:an ut.
Ni
162
NikeC
Bmw Z4 2004
Bmw M5 2006
Bmw X5 2006
Johann,

Såg igen att man inte får se den hela vägen, men rätt högt låg den när man inte såg den längre...och då fortsatte dom ju ett tag till...men då var ju vetten redan långt borta :)

/
Nike
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.