|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Janne.A 2002 |
Använd inte någon blaski syntetolja i din motor det är rena döden för kamaxel och vipparmar. Använd en mineralolja 20/50 av god kvalitet så kommer kamaxel och vippor hålla i all evighet |
|
Janne, är en 5W50 helsyntetisk olja "blaskigare" än en mineralisk 20W50 olja? I såfall vad menar du med blaskigare? Vänligen förklara även fördelarna med en mineralolja framför en syntetolja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
vad man har hört så ska det inte vara helt fel att välja 10W, just för att den är lite tjockare, att den ska ha en bättre smörjande effekt, jag ska kolla efter acea a3 api sj/sl oljor....har åxå hört att om man väljer en tjockare olja att bilen går tystare, sen om det är hel, del eller mineralolja det vet jag inte..... Undrar om det är för eller nackdel att ha i lite mer racing anpassad olja???? typ Agip |
|
|
Johan är inte 5/50 oljan tunnare än 20/50 oljan som janne pratar om, jag har hört på en del håll att man ska ha en mineralolja i 325:an 90:a |
|
|
Du behöver ingen tjock olja när den är kall! (kallviskositetsvärde) En trögflytande olja när den är kall, ökar slitaget i motorn då du fördröjer starten av oljecirkulationen! Det är när oljan är varm som den skall vara tjock!(varmviskositetsvärde) Den allra "tunnaste" oljan är mångfallt tjockare när den är kall, jämfört med den "tjockaste" oljan när den är varm! Läs mina tidigare förklaringar i denna tråd.... Jag kan hålla med om att det kan vara lite gambling att använda en olja som har lägre varmviskositet än 40, med en gammal sliten motor, men det är bara en fördel om du finner en olja som har ett lågt kallviskositetsvärde. En 0W40-olja skulle troligen funka mycket bra! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
KTM, 5W50-oljan är inklassad i samma viskositetsklass som 20W50-oljan när det gäller varmegenskaperna. Dvs de är i princip lika tjocka när de är varma! (för att ta reda på vilken som är tjockast av dem måste man läsa produktspecifikationerna för respektive olja och läsa exakta värden!) Däremot är 5W50-oljan MYCKET mer lättflytande när du tittar på den i flaskan! Det är i detta fall bara en fördel! En olja med kallviskositetsvärde på 15W eller mer, bör enbart användas till motorer som man gör få kallstarter med! (exempelvis om man kör extremt mycket långsträckor eller kör på bana!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kompisen har en m3 90:a han hadde pratat med köhler, nu när han ska köra ´lite mera bana så skulle han ha 20/50 olja från agip, detta borde vara inte vara bra enligt din teori, att det inte smörjer bra vid start |
|
|
där han du före med det svaret hehehehe |
|
|
vad som är lite skumt är att man hör att ha en mineralolja det är bättre för motorn å bilen går tyst å fint i motorn, går den tystare om man går up i viskositet (varmviscositet) |
|
|
En 20W50-olja är en racingolja och racingbilar varmkörs normalt mycket noga innan de belastas hårt. I racingsammanhang råder lite andra prioriteringar än i vanlig vardagstrafik. Dessutom räknar man med att renovera racingmotorer med jämna mellanrum.... Finns bättre racingoljealternativ än Agip 20W50! Castrol TWS (10W60) anses generellt som en av de allra bästa oljorna i sin kategori, men den kostar å andra sidan ca 200kr/litern. Denna olja rekommenderar BMW till tidiga E39 M5 och Z8! TWS har ett lägre kallviskositetsvärde än Agip, men samtidigt har den ett högre varmviskositetsvärde. Dvs. den oljan är jämfört med Agip, tunnare när den är kall (alltid bra!) och tjockare när den är varm (bra i vissa sammanhang/vissa motorer!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
KTM det figurerar mängder av olika skrönor som bland annat gör gällande att "mineralolja är bättre", "syntetolja rengör för bra" etc. Ingen av dem stämmer! Tyvärr är okunskapen mycket utbredd bland de som faktiskt jobbar i verkstadsbranschen och bland de som säljer olja till konsumenterna! Jag har hört många olika "konstiga" argument för mineralolja, men den enda faktiska fördel som mineralolja har framför syntetolja är literpriset! Å andra sidan kan du ha längre serviceintervall med syntetolja så den lönar sig ändå i längden, dessutom blir bensinförbrukning och slitaget lägre med syntetolja! Om du söker lite bland äldre trådar kommer du att finna att bland annat jag har förklarat fakta i dessa skrönor! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
det låter skumt att en olja kan bli tjockare, som jag fattade det så hadde köhler sagt att tar man en 10W50 olja så är den en viss tjocklek tills den kommer över en viss temp´den blir varken tunnare eller tjockare på vägen dit, 20W60 olja är då tjockare redan från början och hålls tjockare till en högre tempratur än vad 50 oljan gör |
|
|
Den förklaringen tyder antingen på att Köhler inte vet hur en olja fungerar, eller att du har missförstått honom! Viskositetsvärdet mäts vid 40 grader (kallviskositetsvärdet ex 10W) samt vid 100 grader (varmviskositetsvärdet). Oljans tjocklek (eller egentligen mäter man oljans förmåga att flytta sig över en yta över tid!) vid dessa två mättemperaturer kommer att klassa in oljan i en kallviskositetsklass samt en varmviskositetsklass. Dessa klasser är helt oberoende av varandra! En olja blir i princip linjärt tunnare med temperaturen. Du kan tänka dig att din olja är en vaniljglass! Den är väldigt trögflytande när den är kall, men desto varmare den blir, desto mer lättflytande blir den....(upp till en väldigt hög temperatur då den koksar/bränns) På samma sätt fungerar olja! en 10W60-olja är alltid tjockare vid 100 grader C än en 10W50-olja! Däremot har de ungefär (glöm inte att det är klasser det handlar om!) samma tjocklek vid 40 grader! En 0W40-olja är alltid tunnare vid 40 grader än en 10W40-olja! Däremot är de ungefär lika tunnfytande vid 100grader C! Hoppas att det har klarnat! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ja det har klarnat, jag ska då inte ha någon delsyntet, jag ska ringa runt lite å höra vad som rekomenderas märke och viskositet... tack så länge jag återkommer med svar..... |
|
|
Oljans viskositet har inget att göra med om oljan är mineralisk, delsyntetisk eller helsyntetisk! En mineralolja kan ha exakt samma SAE-klassning (viskositet) som en syntetolja. Däremot BRUKAR de flesta syntetoljorna ha ett mycket bredare viskositetsområde än mineraloljor. Dvs de är tunnare än mineraloljorna när de är kalla men samtidigt tjockare än mineraloljorna när de är varma. De har ett bredare "viskositetsindex"! Sedan finns det ett antal andra fördelar med synteolja..... Men som jag skrev tidigare: Viskositeten handlar ENBART om hur lättflytande oljorna är! Det säger inget om hur stark oljefilmen är eller hur mycket friktion de genererar etc. Det gör å andra sidan ACEA- och API-klassningarna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack Johan B för mycket bra info om olja. Lite hum om det hade jag väl tidigare men nu är det betydligt mer. Instruktionsboken till min bil säger att 5W40 - 10W40 är lämpligt för de temperaturområden när jag använder bilen. Den används alltså enbart under perioden maj - september. Men instruktionsboken är från 1992. Har viskositetsklassningen ändrats något sedan dess? | |
|
Hakgle, nej klassningen är samma! Det innebär att du bör använda en olja med lägsta kallviskositet som inte är högre än 10W (10W eller lägre går utmärkt!). Sedan bör oljan inte underskrida 40 i varmviskositet. Det finns mängder av moderna oljor som uppfyller dessa krav. 0W40 5W40 10W40 5W50 10W50 10W60 Sedan är det bara att välja en olja som har bra API-ACEA-klassning (för en bra smörjning mm). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör på 10W40 biltema-olja syntet API SJ just nu. Man är ju lite skeptisk till Biltema men jag tänkte att denna är högt klassad och borde rimligtvis oxå uppfylla kraven?? |
|
| Johan B, tack för svaret. 0W40 eller 5W40 av bästa API-ACEA-klassning blir mitt val. | |
|
Stavros, biltemaoljan är bättre än sitt rykte! Hakgle, låter som ett klokt val! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.