AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.051

Vilken Olja ? E30 325

Sida 1 av 3
Ska man ha en helsyntet eller en mineral olja i de motorerna, har hört att man ska ha mineral olja????

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har haft lite alla möjliga sorters oljor i min. Ingen aning själv.
Hon lever fortfarande. Jag har resonerat som så att det inte spelar så stor roll vilken olja man har. Bara att man byter ofta.

mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är stor skillnad mellan olika oljors kvalitet!

Om du använder "sök inlägg", kommer du få upp så många trådar att du har "kvällen räddad"!

Finns inga logiska argument för att använda mineralolja i stället för syntetolja, om man bortser från priset! Däremot finns det många skrönor som vill göra det gällande!

Mvh
vad står det i era instruktions böcker att det ska vara för olja märke och viskositet?????

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Strunta i vad som det står i instruktionsboken! (den kan fungera som en indikator på vilka minimikrav du skall ställa på oljan)
Olja har utvecklats MYCKET de senaste åren!

Sedan är det så att en API-klassad olja med klassningen API SL (senaste kvalitetsklassen i API-systemet) automatiskt uppfyller de senaste klasserna som fanns när bilen tillverkades (troligen API SF eller SG!). API-systemet är alltid "bakåtkompatibelt", dvs en ny klass uppfyller automatiskt kraven på en äldre klassning. Samtidigt är givetvis modern olja betydligt bättre än de gamla klasserna!

På samma sätt är det med viskositetsklassningen (SAE).
En 5W50-olja täcker ex automatiskt in viskositetsklassen 10W40!

En bra olja är tunn när den är kall (lågt kallviskositetsvärde) och i äldre motorer är det oftast bra om oljan är relativt tjock när den är varm (högt varmviskositetsvärde).

Som sagt: "sök inlägg" så finner du rätt mycket om olja!

Mvh
Vad jag har hört så blir inte oljan tjockare när den blir varm om det nu är så du menar, utan tvärtom när man kommer till en viss gräns på hur het oljan blir, ex 10/40 har en viss tjocklek när den är kall och håller den till den uppnår en viss temp, kör man hårt som på bana ska man väll gå upp till ex 15/50, tog bara (sae) som ett ex...

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KTM, nej, en olja blir inte tjockare när den blir varm!
Men däremot blir vissa oljor mycket tunnare än andra vid 100 graders temperatur (det är mättemperaturen för att fastställa varmviskositetsklassningen).

Viskositetsvärdet på flaskan är ett mått på hur lättflytande oljan är vid två olika mättemperaturer (40 repektive 100 grader C), sedan får man gå in i en tabell och läsa av i vilken klass (ex 10, 20, 30 etc.) som oljan skall klassas in i (ex 10W40).
Det lägre värdet är oljans viskositet när den är "kall" och det högre värdet är oljans viskositet när den är "varm".
En 20W50-olja, kan därför vara lika tjock som en 5W50-olja när de är varma, däremot är 5W50-oljan mycket mer tunnflytande när den är kall. (Den senare oljan har ett mycket bredare "viskositetsindex".)

Alla oljor blir tunnare desto varmare de blir. Förtunningen sker i det närmaste linjärt med temperaturen, dvs det sker inte i "steg".
Dvs. det är INTE som du har fått det förklarat för dig.

I denna tabell kan du se exakt viskositet för de flesta synteoljor i Sverige:
Länk

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Johan B: jag tror det är Mobil 1 5-50 helsyntetsolja i min. Är den helt värdelöst eller kan jag förtsätta och köra på den ?

Mvh Teres
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns flera olika oljor med namnet "Mobil1".
De är alla helsyntetiska.

Ingen av dem är någon dålig olja, men de senaste varianterna av "Mobil1"-oljorna är naturligtvis lite bättre än de äldre på de flesta punkter.

Jag anser att du med gott samvete kan köra vidare på den olja som du använder Teres (om du inte upplever några problem med den oljan idag!)!

Annars behöver man inte vara "märkesslav", bara oljorna har "rätt" specifikationer, spelar det mindre roll om det är Mobil, Shell, Valvoline, Castrol etc. som har tillverkat den!

Mvh

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
inga problem en så länge =) Går som en klocka ...Men jag tänker mäst på de hela efter som jag har toppen renoverad och de sitter en ny kamm i .... så man inte kör på nå skit så kammen slits onödigt mycket...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fortsätt du med Mobil1 om du kan köpa den till ett bra pris (just Mobil1, brukar det vara olika kampanjer på hos olika bilhandlare som Volvo och Saab etc.).
Hittar du någon annan helsyntetisk olja från någon av de större tillverkarna som har samma speicfikationer, men som är billigare, kan du utan tvekan använda den i stället.

De bästa oljorna har följande specifikationer:
Amerikansk standard: API SJ (näst senaste/bästa) eller API SL (den senaste/bästa).
Europeisk standard: ACEA A3 (B4 för dieselmotorer)

Viskositet väljer man sedan med hänsyn till vad det står i instruktionsboken och vilka körförhållanden samt vilket motorslitage som råder.

Titta på oljan efter följande ordning:
1. ACEA-specifikationer
2. API-specifikationer
3. Viskositetsklass
4. Pris
5. Tillverkare (en seriös tillverkare är en garanti för en bra produkt och rätt märkning)

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fortsätt du med Mobil1 om du kan köpa den till ett bra pris (just Mobil1, brukar det vara olika kampanjer på hos olika bilhandlare som Volvo och Saab etc.).
Hittar du någon annan helsyntetisk olja från någon av de större tillverkarna som har samma speicfikationer, men som är billigare, kan du utan tvekan använda den i stället.

De bästa oljorna har följande specifikationer:
Amerikansk standard: API SJ (näst senaste/bästa) eller API SL (den senaste/bästa).
Europeisk standard: ACEA A3 (B4 för dieselmotorer)

Viskositet väljer man sedan med hänsyn till vad det står i instruktionsboken och vilka körförhållanden samt vilket motorslitage som råder.

Titta på oljan efter följande ordning:
1. ACEA-specifikationer
2. API-specifikationer
3. Viskositetsklass
4. Pris
5. Tillverkare (en seriös tillverkare är en garanti för en bra produkt och rätt märkning)

Mvh

Sorry om jag formulerade mig så fel, jag vet åxå att oljan inte blir tjockare ju varmare den blir, du verkar ju veta en hel del om oljor, jobbar du med det???

kan man säga att ex 15/40 är att oljan är 15 tjock när den är kall och klarar ex vis 100g efter det så blir den tunnare, en 15/50 är väll då 15 kall och klarar då kanske EX vis 110grader eller hur funkar detta "maistro" hehehehe

mvh Tomas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KTM, nej jag jobbar inte med oljor, men jag har ägnat mycket tid att förkovra mig i ämnet! Så jag slår nog kunskapsmässigt de flesta personer som säljer olja till konsumenter i alla fall! (troligen även en del av dem som säljer olja till återförsäljare mm.)
Lite nördvarning kanske! :oDDD

Viskositetsklassningen utgår förenklat beskrivet genom att man jämför oljans egenskaper mot en förutbestämd tabell vid två olika fasta mättemperaturer (40/100 grader C)

Man mäter oljans viskositet i "Centistoke" eller mm2 genom ett speciellt test, (Enkelt kan man säga att man mäter av hur mycket oljan har brett ut sig i yta efter en viss tid).

Utifrån vilka värden oljan får vid 40 och 100 grader C, jämförs mätvärdena med den fastställda tabellen och oljan placeras in i en kall- och en varmviskositetsklass.

Vid klassningen av kallviskositet tar man även hänsyn till oljans trögflutenhet via ett annat test. (Dessutom tar man även hänsyn till lägsta temperatur för pumbarhet innan man klassar in oljans kallviskositetsvärde!)

Kort kan man säga att en bra olja bör vara tunn när den är kall (lågt viskositetsvärde = låg kallviskositetsklass), för att .
Om en motor behöver en tjock olja (högt viskositetsvärde = hög varmviskositetsklass) eller inte, beror på vilken motor det är samt hur den körs.

Hur en olja beter sig efter 100 grader (ex vid 110grader), framgår inte alls av viskositetsklassningen (SAE).

Det man med säkerhet kan säga är att en 15W40-olja och en 15W50-olja är inklassade i samma viskositetsklass när de är kalla (observera att det rör sig om klasser med ett minimi- och ett maximivärde!). Det innebär att de har rätt snarlika kallegenskaper viskositetsmässigt.
Däremot är 15W50-oljan tjockare än 15W40-oljan vid 100grader.
Men återigen kan det vara små skillnader mellan oljorna eftersom 15W40-oljan rent teoretiskt kan ligga precis under gränsen för att få klassas som en 50-olja och 15W50-oljan kan ligga precis över gränsen för att få tillhöra 50-klassen!
För att få fram exakta viskositetsvärden får man gå in i produktbeskrivningar/datablad över olika oljors testegenskaper.
Här har du en sammanställning över de testdata som tillverkarna själva anger:
Länk

OBS! Ovanstående beskrivningar gäller enbart oljans viskositet (flytpumpbarhet) och säger egentligen ingenting om oljans smörjande och skyddande egenskaper!
Det gör å andra sidan ACEA- och API-beteckningarna. Där mäter man många olika saker, bland annat slitaget på kamaxlar mm.

Mvh
Ja du var en jäkel på oljor, ACEA- och API-beteckningarna finns de att läsa någonstans så att man kan se just till min bil vilken som rekomenderas ??? eller är det att man ser att ex vis mobil 1 5/50 gör att kammen slits fortare än ex 10/50 i samma motor.

mvh Tomas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
KTM, de moderna oljorna (ACEA A3 och API SJ/SL) överskrider med råge de krav man ställde när din bil var ny!
En olja av senare klassning uppfyller automatiskt de tidigare klassernas krav.

Vilken olja som kommer att resultera i störst slitage på kamaxlar, kan vara svårt att säga beroende på vilket skick det är i motorn och hur den körs.

Det man kan säga generellt är att en olja med en senare (strängare) klassning genererar mindre slitage i motorn.

Viskositetsklasserna har som jag skrev innan, ingen koppling till slitage/smörjkvaliteter.

Kort och gott kan man säga att man inte bör snåla på oljans kvalitet.

Köper du en helsyntetisk märkesolja med klassningen API SJ/SL ACEA A3 och sedan väljer en lämplig viskositet, får du en mycket bra olja! (klassningarna står på oljeförpackningen eller kan du kolla i tabellen som jag länkade till!)

Mvh

tack för all hjälp

jag ska se vad det står i instruktions boken att man ska ha för olja å viskositet, så åter kommer jag med det, har varit å hämtat bilen i dag så har inte hunnit kollla så mycket i "i" boken...

ha de bra mvh Tomas

kollade lite i instruktionsboken, det står "Märkes HD oljor med specifikation CCM-G2 (API-SF)" vad är en HD olja ??? Han som ska serva bilen som håller på mycket med BMW sa att en delsyntet skulle gå bra till min, så frågan är om man ska ha mineralolja, delsyntet, eller helsyntet å så var det ju de med viskositeten.....

mvh Tomas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CCM-systemet är numer ersatt av ACEA.

API-systemet finns kvar men numer är det nog nästan svårt att hitta en olja med så låg klassning som API-SF.

Välj en olja av de senaste klassningarna så får du en mycket bättre produkt. Samtidigt uppfyller som sagt de nya klasserna med automatik de äldre....

Jag skulle misstänka att de bästa oljorna på den tiden då din bil tillverkades, hade viskositet 10W40.

Det beror ju lite hur mycket du vill kosta på din bil, men jag skulle nog valt en helsyntetisk olja med viskositet 5W40 alternativt 5W50.

Billighetsalternativ: en delsyntetisk olja 10W40.

Oavsett vilket du väljer bör du välja en olja som uppfyller ACEA A3 samt API SJ eller SL! (det finns många oljor som klarar de kraven!)
Allt annat får nog med dagens mått ses som föråldrade produkter...

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.