AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

Oljud från originaldäcken

Bo
23
Bosse
325xiAT -01
Oljud från originaldäcken som är av märket Bridgestone 205/55 16. Vid farter runt 90 - 100km/h med varma däck uppstår en resonansljud från däcken. Ljudet framträder som en form av lågfrekvent buller.

Då bilen är fyrhjulsdriven misstänkte jag att det kunde vara något med drivlinan, men efter test hos verkstad så fastslog man att det var däcken som gav ett mycket högt vägljud ifrån sig.

Erbjudandet blev en mindre rabatt på fyra nya somardäck. Hur ser ni på detta?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det är väl inte mera än att köra slut på däcken och byta till ett annat märke.Provade dom med en annan uppsättning hjul för att konstatera att det var just detta som var orsaken ??
I så fall fick du åka med och höra skillnaden??
De orginalmonterade Pirelli P6000 som satt på bla min bil lät jag BMW ta bort och ersätta med vinterdäck istället pga högt buller,
det var andra omgången som var nymonterade efter 4000 mil.
Det roliga var att jag igår åkte samma väg mellan Skövde och Skara där jag provkörde min 528 mina 17"tummare går betydligt tystare på samma väg än vad Pirelli 15" gjorde.
Angående dina däck så är det väl igentligen inte BMWs "fel" utan en olycklig kombination av fel däcksval, sedan är det ju som sagt ett val att köra slut och byta till nått annat märke.Eller betal va det kostar att få tyst på eländet.

///MVH Hasso
Länk

Bo
23
Bosse
325xiAT -01
Du resonerar på ett sunt sätt. Valet är egentligen mitt, köra slut eller punga ut med pengar på nya däck. De satte ej på en ny uppsättning däck utan jag och deras huvudmek åkte gemensamt en längre tur.

Jag biter i det sura äpplet och beställer en ny uppsättning sommardäck.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jag skulle nog gjort samma sak:))
Om dina Bridgestone är av god vigör så kan du ju alltid sälja dom till någon annan för en hyfsad peng de kan ju funka på en annan bil.

///MVH Hasso
Länk

Asken (AutoPower)
Beställ nya men för sakens skull jämför om du inte kan hitta ett par däck ytterligare billigare ifrån en annan leverantör. Däcksbranschen har många olika priser, djungel:)
Mvh
Asken
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Jag vet att jag frågade nån gång för många år sedan när jag studerat ett däcksmönster som jag tycket var osymmetriskt.
Dvs tre smala klackar , en bred, två smala en bred, tre smala osv.
Svaret jag fick var att det är för att eliminera just resonansljud som kan uppstå om däckets mönster skulle vara helt lika runt om.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.