AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.874

ryckig hastighetsmätare E 30

Sida 2 av 2
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Upptäckte precis att räkneverken inte heller fungerar, samma på din Kalle?

/Andreas
Uppdatering!

Idag har Wendtan hjälpt mig och lött om samtliga lödningar till kontaktstyckena. Tyvärr hjälpte det inte :-( Problemen kvarstår således.

Jag har även lossat själva hastighetsmätaren från kombiinstrumentet, och tyckte att lösningarna på baksidan av denna såg lite sunkiga ut. Nåja, jag ska låta ännu en elektronik-tok kolla på prylarna s får vi se! Andra tips mottages vänligast!

TACK MATHIAS för hjälpen, även om det inte löste problemet :-)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
En sak till du kan testa, medan du kör, ta ruckla på kablarna som går till panelen medan du kör, får se om de händer något. Kan ju faktist va så att de är löskontakt där så.
Uppdatering 2:

Har tagit hjälp av en annan vän till mig, och denna gången skruvade vi isär kombiinstrumentet totalt, så att det blev lättare att komma åt och löda. Han lödde än en gång om lödningarna "från kontakten", samt att vi kollade lite på kretskortet och upptäckte två resistorer varav den ena gav ett konstigt värde. Vi monterade ihop allting igen och provkörde. Det blev faktiskt en KLAR förbättring, nu fungerade mätaren åtminstone en liten stund innan de började leva sitt eget liv/leka flipperspel. Dock långt ifrån perfekt, då den fortfarande som sagt hoppade runt lite.

Nästa steg är således att byta ut de båda resistorerna som verkade luriga, sen får vi se.

Låter detta logiskt?

Js_snicke,

Ska prova ditt tips med kablarna nästa gång jag monterat in huset...frågan är bara vad fasen man gör åt saken om det är glapp i kablaget? :-S

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Har bytt resistorerna nu utan resultat.

Snart ger jag upp och slår sönder skrotet med en slägga :-(((((( Får försöka hitta ett nytt kombiinstrument.

Att rucka på kablarna under färd gav ingen skillnad.

Fler tips?

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Mysteriet fortsätter!

Idag har jag provat två nya varianter:

1. Lånade ett instrumenthus av en vän, fick information om att tankmätaren inte fungerade. Kopplade in, och nu funkade hastighetsmätaren perfekt, men alla andra mätare utom motortempen var stendöda :-D Öppnade upp det lånade huset och kunde rätt snabbt konstatera att SI-kortet var boven i dramat. Batterierna var tokslut och lödningarna på kortet såg ärgade och trista ut.

2. Monterade MITT SI-kort i det lånade instrumenthuset. NU MINSANN fungerar allt, utom tankmätaren (inte oväntat).

Vad har jag då kommit fram till? Jo:

Det är fel på mitt instrumenthus. Inte på SI-kortet, inte på bakaxelgivaren. Nu är felet tämligen isolerat. Imorgon ska jag prova att montera av själva instrument-kretskortet från det inlånade mätarhuset, och montera mina egna mätare. Med lite tur så fungerar även tankmätaren då och i så fall kan jag köpa kretskortet, hoppas hoppas!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Min monolog fortsätter :)

Nu har jag ÄNTLIGEN lyckats isolera felkällan: Hastighetsmätaren! Det är alltså själva hatighetsmätar-instrumentet som på något sätt är defekt. Vad som återstår nu är att jag försöker åtgärda lödningarna på min egen hastighetsmätare. Förhoppningsvis får den nytt liv. Annars får jag försöka köpa en begagnad.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
ÄNTLIGEN verkar problemet vara löst, hastighetsmätaren lever! Att göra om lödningarna på baksidan av mätaren väckte liv i den, synd att jag inte visste det från början, det hade sparat mig ÅTASKILLIGA timmars felsökningstid.

Tack för hjälpen gott folk!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.