|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
yttryck |
Bilens hastighetsmätare får fnatt till o från. den börjar hoppa från aktuell hastighet till 0 bara för att börja hoppa hejvilt och visa helt fel hastighet. jag förmodar att SI batterieerna börjar strula, stöämmer det? Övriga instrument fungerar klockrent. har märkt att även bensinförbrukningsmätaren påverkas oxå när hastighetsmätaren börjar strula. //Igge |
AIex |
ja det stämmer, har samma problem! Nån som vet vart man kan köpa en ny och vad den kostar ? Går dne igenom besiktningen om si batterierna e fel på? |
| ta loss de gammla batteriet å åk till typ en el-affär lr nåt å visa upp de så har dom med all säkerthet de....sen va de gäller om de går igenom SBP lr inte så ska de inte vara några problem... | |
|
Det kan även vara kontakten på bakaxelklumpen, den brukar glappa och ärja så det blir glappkontakt. Jag tycker faktiskt att det låter mer som ett glapp än som batterierna När SI batterierna ger upp så brukar tempmätare och serviceindikatorn leva sitt eget liv. Fungerar serviceindikatorn som den ska så bör batterierna vara hela. Mvh /Carl. |
|
|
Håller med Carl L, kolla kontakten i diffklumpen. ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
| 5-56 efter en rengöring brukar göra susen på bakaxel kontakten.jag brukar passa på att spray den när jag byter olja så slipper iaf jag alla problem med den. | |
| haft samma problem på min bil men hastighetsmätaren la av till slut det var en kallödning i kretskortet på hastighetsmätaren fixade till det och har funkat perfekt sens den. | |
yttryck |
Tack för tispet, det blir en omgång 5-56 på kontakten i bakklumpen vid nästa tvätt. För tillfället fungerar hastighetsmätaren bra.. (Igge |
|
Tar upp denna tråd igen då jag har exakt samma problem: hastighetsmätare och momentanförbrukningsmätare(ekonometer) som lever sina eget liv. Symptomen är som följer: När den först började strula var det bara ibland...då hoppade den ned till noll, och sedan upp till rätt hastighet igen. Sedan har det stegvis blivit värre...nu funkar den bara den första minuten man kör med bilen, för att sedan lägga av igen. Ibland så hoppar den till liv om man knackar till instrumentbrädan, men det är inte så ofta. Det jag har gjort för att råda bot på problemet är följande: * Haft av kontakten till bakaxelgivaren och rengjort, den såg perfekt ut. * Haft ur och isär instrumenthuset, rengjort alla kontakter, monterat tillbaks, allt såg ut som nytt här också, inga glapp, ingen ärg osv. * Installerat ett annat SI-kort (i okänt skick förvisso) och provkört...ingen skillnad - jo det fungerade ännu sämre, nu funkade helt plötsligt bara soppamätaren..troligen kassa batterier på det kortet. * Mätt upp batterierna på mitt kort, och de är helt ok (serviceindikatorn funkar perfekt, likaså alla andra mätare, lampor etc). SI-kortet ser ut som nytt. * Lämnat iväg kortet till en elektronikkunnig kompis som studerade det noga utan att hitta kallödningar eller andra defekter, han tyckte det såg ut som nytt. Det jag har kvar att göra är nu: 1. Försöka låna ett 100% fungerande SI-kort av någon och testa. Om inte heller detta funkar så är det ju bevisligen fel någon annanstans...men var? Givaren på bakaxeln? Kablaget dit? Vore kanon om någon kunde komma med tips! Kanske finns det till och med någon elektronik-guru i Malmötrakten som har tid och lust att hjälpa mig se över grejorna lite snabbt så jag inte missat något? Tacksam för alla svar! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Ett tips är då den lägger av är att prova dunka en gång på panelen, så att man åtminstone kan utesluta något. Hoppar den igång e de antagligen kallödningar. Hade samma på min, ingen synlig lödning men ja lödde om alla lödningar och efter det har de funkat perfekt, |
|
|
js_snicke, Tack för tipset, men jag har prövat att knacka till panelen - och ja, då hoppar den igång ett tag. Ska man verkligen löda om alla lödningar på hela kortet? Finns inte risken att man sabbar mer än man gör nytta? Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle, jag har fått exakt samma problem som dig med min E30!! :( /Andreas |
|
|
Andreas, Usch! Har du felsökt något och i så fall kommit fram till vad? Som tur är så är det en väldigt enkel operation att montera ur instrumenthuset, om man bara följer mektipset här på siten. Det hjälper dock så mycket om man ändå måste löda om kortet :-( Nåja, tänkte be en annan el-guru hjälpa mig i helgen, så får vi se! Alla tips mottages fortfarande med öppna armar! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Alltså löd om de två ställen där trådarna kommer in så ska du se de börjar funka. Minns inte var hastighetsmätarsignalen viken de var som var hastighetsignalen nu, ... men jag kan kolla då ja kommer hem, men bäst är ändå att förbättra på alla | |
|
js_snicke, Det vore kanon om du kunde kolla det! Om du vill så kan jag ta en bild på kortet när jag kommit hem och maila till dig, så kan du enkelt märka ut var man bör löda? För övrigt så är det väl samma kort vi pratar om nu, hoppas jag: det "lilla"/smala kortet på vilket SI-batterierna sitter? Tack för din hjälp än så länge!! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle: Nej, jag har inte gjort några efterforskningar alls. Däremot blev jag tvungen att ta tag i en punktering när jag kom ut till parkeringen imorse....suck! Men jag tänkte testa att montera ur instrumenthuset med hjälp av mektipset och se hur det ser ut där inne /Andreas |
|
| Nu har jag ju förstås de gamla mätarhuset. Men de är Länk där jag ringat in, på insidan förstås som jag menar att ni skall kolla efter kallödningar. | |
|
js_snicke, OK, där hade jag inte kollat! ENORMT TACK till dig! Såhär såg det ut på ena sidan hos mig...den där bruna sörjan längst ned - kan det vara en kass lödning? Bild på mitt innandöme i mätarhuset: Länk Tack än en gång! :) Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Kalle, hur är symptomen med din momentanförbrukningsmätare (skapligt långt ord!)? Min är helt binär. Antingen ligger den i topp eller i botten. Däremellan tar den sig med normal hastighet. /Andreas |
|
|
Andreas, Det är exakt samma med min, den har två lägen (max eller inget), och den pendlar mellan dem med fullt normal hastighet. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
| Som sakt, ta å förbättra lödningarna så ska du se att de börjar funka, förbrukningsmätaren också då. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.