AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
695

Slutat ladda batteriet. Förr ibland, nu hela tiden...

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Tjena!

Har haft en mysko fel på bilen sedan ett år tillbaka... Ibland så tänds laddlampan när man kör.... Men det räckte i princip med att bara gasa lite extra så slocknade den... Fick för mig att det berodde på att motorn "vrider" sig lite, och det gav kontakt i nån glappande kontakt... Men det omöjliga var ju att hitta felet då det aldrig lyckades uppkomma då jag stod still med bilen, så jag kunde felsöka....
Men NU! Nu har laddlampan tänds, och vägrar slockna.... NU är det alltså nåt fel hela tiden.... Frågan är vad som är fel.... Finns det nåt som är vanligt förekommande?
Bilen har gått 19000 mil, så jag misstänker ju personligen att kolen är slut.... Går det att byta kol/diodbrygga som på en gammal hederlig Bosch Generator? Eller hur gör man detta? Nån som har en liten snabb beskrivning att demontering av generatordetaljerna.....?

HJÄLP!

En 528 -e39 är det som gäller......

mvh/

/Tommy Power
Barns beskrivning av en hästkraft:
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jo du det är väl samma princip som på en vanligt när det gäller Bosch. Du får väl inspektera och se efter om det är slitet.
Normalt ger inte slitna kol någon indikering för att inte generatorn laddar dvs lampan tänds inte utan det är för relä och diodfel och jordfel vid fukt,smuts och dyligt. (Nu finns det en Valeogenerator också på E39.) På Bosch är det precis som vanligt med relä och kol i en enhet .
Det finns många typer av olika konstiga laddningsfel som uppkommit på E39, bland annat så kan en trasig oljenivåsensor få laddlampan att lysa permanent och även fladdra av någon anledning, men den kan även ställa till andra tokproblem.
Dåliga laddreläer är en annan orsak, du kan även fått in skräp och smuts i generatorn som förorsakar dessa problem.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Hmmmm, oj, lät lite drygt......

Låter som jag får dra på mig arbetskläderna och börja meka lite IGEN imorron!! Inte går det lång tid utan fel heller....

*Stön*

Nån som har nåt mer tips?

/Tommy Power
- "En hästkraft är den energi som går åt för att dra en häst femhundra meter på en sekund."
(Eyvind 10 år)

Visa användare
234
Tommy Power
525 iX Touring -93
Sådär... Nu har jag rivit ur generatorn.... Det visade sig ju att den visst är luftkyld med nån slang framifrån fronten. Det visste jag inte innan....
Det var inte så himla enkelt som jag trodde att få ur den.... Lyfte ur luftfilterboxen först.... Vad jag funderar på där, är hur man ska få till klämmringen som sitter nere under lyset, där luftfilterbälgen går in..... Kommer ju att se fult ut med en vanlig slangklämma......
Släppte jag på dom två bultarna till generatorn. (innan det hade jag kopplat ur den elektriskt).... I den övre bulten sitter ju även ett excentriskt monterat remhjul..... Är detta nån praktisk grej man har nytta av vid monteringen av remmen igen.... Eller hur fasen ska jag få dit den igen.... Tips?

Nåja, efter många svordomar och mycket våld, så juckade jag loss generatorn... DEn satt som tusan i det nedre örat, även fast bulten var urtagen..... Det gick till slut iallfall....

Nu visade det sig att det var helt totalt fullproppat med skräp under kylkåpan! Helt probbfullt med lov, getingar, spindlar och annat godis.... Detta kan inte ha varit så jättemumsigt för generatorns funktion, men jag har svårt att tro att det är hela felet.... Vågar iallafall inte chansa på att montera tillbaks och prova redan....
Kolen var ganska slut, men inte helt.... Det ena var mer slut än det andra, och det var lite ojämt slitet.... Och dessutom var kollektorn svart på halva varvet, och ren på halva varvet... Lite skumt......
Lika bara att byta hela "paketet".... Men jag vill ju prova att det funkar innan jag monterar tillbaks..... Det borde väl gå....?? Antar att jag måste bygla in en spänning i den lilla kontakten. Eller?
Tror jag ska ta och åka upp till en kille som är Bosch återförsäljare, och meckar mycket med sånt här.... han har fommodligen grejerna jag behöver..... Han kanske även vet om det går att testa......

mvh/

/Tommy Power
(Eyvind 10 år)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.