|
|
|
|---|---|
jarlhov |
montera av sollucka på en e30 hur gå till väga utan attt riva sönder halva bilen det vill säga. Man kommer ju inte åt de j-vla torx skruvarna i luckan Mvh Micke |
|
undrar samma sak... ovansidan på min lucka tar i när man hissar in den i taket... vilket resulterar i repor :( /Jonas |
|
|
För att montera bort takluckan gör man enligt följande: Öppna takluckan ca 20cm. Ta bort tygtaket.Detta sitter med clips i framkanten av takluckan. Ta bara tag i framkant och dra nedåt så clipsen släpper. Skjut sedan tygtaket bakåt. Om man nu stänger takluckan så kommer man åt torx skruvarna. Fixera öppningsmekanismen (beskrivs nedan). Luckan ska monteras så att dess framkant befinner sig lika mycket under "framtaket" som dess bakkant befinner sig över "baktaket". Dessa avstånd ska vara ungefär 1mm. När tygtaket ska monteras tillbaka på takluckan var då uppmärksam så att allt "hamnar rätt". Eventuellt kan öppninggsmekanismen behöva justeras också, detta om takluckan drar snett. Då måste veven/elmotorn lossas. Sedan fixerar med "slädarna" för öppnings mekanismen på varje sida med insexnycklar (5-6 mm) el. liknande. Det finns speciella spår för detta. Montera sedan takluckan med insexnycklarna fixerade. När takluckan har justerats och veven/motorn monterats tillbaka kan insexnycklarna tas bort. Obs: Veven/elmotorn måste då stå i rätt läge. Det finns markeringar på båda som markerar detta. Om öppningsmekanismen inte behöver justeras så ska alltså insexnycklarna passa i sina spår utan att demontera elmotor/vev. lycka till...(tips: skydda luckan med tejp el.l tills du vet att den går fritt. Man kan t.ex. använda potatismjöl för att försäkra sig om detta). /Thomas |
|
|
Eller skulle kanske takluckan vara över "framtaket" och under "baktaket"?...kommer inte riktigt ihåg. Men om jag ska gissa så tror jag på det senare alternativet. Akta lacken bara!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.