AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
478

Växellådsproblem E36 compact

Mattias Larsson
Bilen har ej gått längre än 6000 mil (bilen är en 9805) och nu är det problem med växellådan. Tycker det är konstigt efter så få mil.
Problemet är att det är svårt att få i 1:an och 5:an, det blir sämre när det är kallt. Har bytt olja i växellådan hos BMW för det trodde dom skulle hjälpa men detta har inte hjälpt.
Tycker att det är vansinne om man måste byta växellåda efter så få mil och BMW tar inte detta på sig har jag fått förklarat. De trodde inte att det var synkringarna (tror jag det heter) eftersom det är både 1:an och 5:an.
Skulle vara intressant och veta om det är många som har problem med sina växellådor.
Önskar gärna svar från er som har bilar i samma ålder och miltal eller nyare/mindre.

Mvh Mattias
Fr
65
Fredrik G
340i xdrive F31 M-sport Glaciärsilver
Hade problem med min 325 -93. Lite värre än det du beskriver dock. 1:an och 2:an kunde hoppa ur och vara svåra att få i.
Lämnade in bilen, de plockade isär hela lådan, hittade inga fel, plockade ihop den igen, sen fungerade den klanderfritt.
Kostade 9000:-.
Nu har jag lite kärvande låda i en 320 touring -02. Ungefär som du beskriver, fast på 1:an o 2:an. Jag har ju garanti kvar så jag ska kolla med BMW vad de gör åt det.

Fredrik
Mattias Larsson
Tack för svaret!

Vet inte om man ska tycka att det är normalt att man får strul med en växellåda efter 6000 mil? Någon annan som har någon erfarenhet.

Mattias
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
MAthias: Du säger inget om hur läge nuvarande ägare brukat bilen resp hur den är "växlad". Det låter lustigt. Detta moment täcks av din maskinskadeförsäkring på försäkringen. Allt över självrisk ink udnersöknignskostnad täcks av den. Någon förlängd garanti skulle jag inte tor att det gäller. Prata med en skadereglerare på ditt försäkringsbolag.
Mvh
Asken
Conny Sonnysson
Mattias Larsson:

Länk
Conny Sonnysson
Hittade en till:

Länk
-d
299
-dB
130i -07
jojomensan bmws växellådor är inte alltid vad man väntat sig,
min skall bli bytt den 14e efter bara 9800mil,

i mitt fall så är det nog nåt lager där kardanen går ut som är kass, men enligt bmw så måste man byta hela lådan för det.

har bilen bara gått så kort som din så har du nog garanterat maskinskadeförsäkring på den så du landar lite mjukare.........med betoning på lite, 5000 i självriks har jag
Mattias Larsson
Tack för alla svar!

Då bilen är importerad så gäller tyvärr inte maskinskadeförsäkringen så det blir nog till att pröjsa själv.

Tycker väl att oavsett (nästan) hur man kör så borde en låda hålla längre än 6000 mil. Vi köpte den när den gått knappt 4500 mil och därefter har den gått mest landsvägsmil med normal körning.

Mvh Mattias
Mattias Larsson
För övrigt så är bilen fullservad hos BMW.

Mattias
Mattias Larsson
Conny: Tack för länkarna. Jag har sökt tidigare och läst dessa men tyckte inte det verkade vara samma problem.

Mattias
Mattias Larsson
Inga andra med erfarenheter av detta problem.

Mattias
-d
299
-dB
130i -07
det kan ju vara kopplingen som klyddar oxå, går det bara trögt o lägga i eller den vägrar att gå i?
Mattias Larsson
-db: Bara trögt.
Mattias Larsson
-db: Vad var BMW;s respons?

Mattias
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Är det svårt att lägga i ettan med avstängd motor och nedtrampad koppling?
Det låter lite med 6000 mil på en 98 som är importerad. Mätarfusk är extremt vanligt.
MVH
Mattias Larsson
Harry2: Problem både med motorn på och avstängd. Vad gäller mätarställningen är den nu 6900 mil och så långt jag har kunnat kontrollera så stämmer den men man vet ju aldrig.
På en 316 compact är det väl en inte helt orimlig körsträcka.

Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.