AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
294

Trasig låsmekanism på bakdörr

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Har problem med att låsbygeln inte vill låsa på vänster bakdörr. Dvs. dörren bara studsar när jag försöker att stänga den. Har försökt att för hand peta bygeln till låsläget men den bara fjädrar tillbaka. Skall riva dörrsidan i veckan för att se vad det är, men tänkte kolla först om någon har vart med om något liknande och vad felet isf. var.

Mvh. Patric

Länk
Varit med om samma sak just med bakdörrar på både e34 och E32 i vintras, tror att det har med kylan att göra. Hörde av en bekant som kom hem från Stockholm igår att det snöade och var kallt där.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jag har hittat problemet nu. Det är den vertikala spärren som är kopplad till öppningshandtaget som kärvar. Normalt sett så skall den ju vara fjäderbelastad nedåt och låsa dörren i två steg. Men något gör att den inte vill falla ner. Har nästintill fått den att fungera nu med 5-56. Skall ut och köra en vända till. Det bästa vore ju att demontera hela låsmekanismen och rengöra i fotogen. Men det ser ju ut som man måste riva hela dörren med fönsterhiss och allt , så jag tror jag tar den lätta vägen tillsvidare.

Mvh. Patric

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.