|
|
|
|---|---|
BobaFett |
Måste justera handbromsen (e34) och har för mig att jag har läst att man skall spänna vid klossarna också... Räcker det inte med att dra åt muttrarna under damasken vid spaken? |
|
gör själva "grovjusteringen" vid bromsbackarna och finjustera sedan vid handtaget. Tar den inte ordentligt ändå så bör du försöka smörja alt. byta ut backarna. Om du bara spänner vid handtaget så kanske det fungerar ok. ett tag men senare åker du nog på att göra renoveringen ändå. Tycker jag iaf..men ngn annan kanske har mer kunskap på detta område? Lycka tíll hursomhelst! |
|
|
Det är nog det rätta att justera först vid backarna, men det jag skulle börja med är att ställa mig frågan, "när byttes backarna sist" med det vill jag säga att de kanske är slut och enda sättet att kontrollera detta är att lossa skivan bak. Ev. byta backar, ja kanske skivan och nya klossar. Arbetet är inte speciellt svårt, det som det brukar vara problem med det är att få av skivan samt hitta igen justerskruven till handbromsbackarna, den nås genom att ett bulthål ställs in ungefär kl "17". För att inte bli för allt för långrandig föreslår jag dig att kontrollera detta först innan du börjar justera handbromsen. Om du nu bara justerar handbromsen och gör det vid backarna glöm inte att lossa ordentligt uppe vid handtaget först. Vänligen Tommy NoFear |
|
BobaFett |
Jag vet inte om backarna är bytta eller inte. Det ända jag vill är att den skall gå igenom besiktningen. Då jag alltid parkerar med en växel i så känns handbrommsen inte dödsviktig. provar nog att bara spänna vid spaken! (Har dessutom inte råd att köpa nya bromsgrejer just nu) |
jocker18@home.se |
jag spände fram mig från 0.4 på bes till 1.8 genom handtaget :P så det hjälper! WmB SoundZ |
| Man bör alltid spänna bak, bakom bromsskivan först innan man ställer uppe vid spaken. Det räcker med att ställa bilen på bockar bak och ta av bakhjulen. Lys med en ficklampa genom hjultbultshålen så ska du se en kugg-formad grej, denna skruvar du på med en spårmejsel. Lossa först muttrarna så mycket som möjligt uppe vid spaken och kolla så att inte vajrarna kärvar. Sedan spänner du vid hjulen, spänn först så att hjulet blir stumt, sen släpper du 1 eller 2 hack på kuggrejen. Gör lika på det andra hjulet och spänn sedan efter med muttrarna uppe vid handbromsspaken. De ska ta lika, så utgå först ifrån att skruva åt muttrarna vid spaken lika långt in. Sen ut och prova dra i handbromsen på en grusväg så ser du om båda hjulen har bromsat. Annars är det bara att spänna efter mera på det hjulet som inte tar. | |
BobaFett |
Okej... Kanske bäst att göra det riktigt men tror du inte att det räcker med spacken bara över besiktningen.... Så kan man ta det andra i lugn och ro senare.. |
| Jorå, det är lugnt. Jocker gjorde ju också så :-) | |
| Måste kolla med er.....Spänner man genom att vrida "justerkugghjulet" neråt eller uppåt? | |
|
Vill minnas att vrider du kuggarna neråt, dvs moturs trycks backarna isär och tvärtom. Ej 100% men nästan. Vänligen Tommy NoFear |
|
|
Hmm, kuggarna kan nog gå vilket håll som helst.... "kolven" som man skruvar isär backarna med kan man sätta åt bägge håll, passar lika bra. Men original från början sitter det nog lika för alla, men redan efter första bytet vet man ju inte... ------------------ Always Diesel |
|
|
Själv var jag tvungen att ta av skivorna då ovannämnda "justerkugghjul" hade kärvat ihop totalt. Fungerar det att vrida "justerkugghjulet" så bara ta ett håll och kör den i "botten" låser du då inte hjulet, ta andra hållet. Om det är lätt för dig att få av skivorna så rekommenderar jag att du gör det, då kan du ju lätt se hur slitna backar du har plus att du kan smörja upp "justerkugghjulet" och sätta det så att du vet vilket håll du skall vrida åt. M.v.h. Ulf L. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.