AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
537

Missljud vid start

Krosus
Hej alla!

Min bil har börjat låta väldigt illa från motorn vid start. Det skrammlar med ett brummande ljud några sekunder under och efter startögonblicket och bara när motorn är kall. Efter det upphör det.

När jag lyssnar på motorn när den går tycker jag mig höra (inte säker) att det låter mer från överdelen av motorn (ventiler/kam) än tidigare.

Oljudet skär i mitt BMW-hjärta och i värsta fall i min plånbok.

Är det åbgon som vet vad detta kanbero på?

Tacksam för svar

//318Is C -93
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Vilken olja använder du och när byttes den senast?

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Krosus
Tjena!

Vet inte riktigt vilken olja jag har i, men jag bytte den i höstas. Kan anledningen vara dålig olja? Vad är det i så fall som låter?

//Danne
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Det behöver inte vara dålig olja, men om den inte lämnar en tillräcklig skyddsfilm efter sig, kan det låta lite mekaniskt vid kallstart, då delarna inte får 100%-ig smörjning. Troligen inget akut, då ljudet försvinner ganska snabbt, men du kan överväga att göra att extra oljebyte, och se till att du häller på en syntetolja av god kvalité. Mer om detta kan du hitta via "sök inlägg".

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Krosus
Tack så mycket.

Jag ska prova ett oljebyte. Det har ju varit en kall vinter och många småsvängar.

//Danne
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Sök bland tidigare trådar (finns en sökfunktion på sidan) så får du se att detta är väldigt vanligt. Slamret kommer från ventiler/vippor/kam/lyftare då det sitter hydraliska lyftare i din motor. Dessa blir med åren "kleggiga" och tappar trycket när motorn är av. Det dröjer då ett par sek för dem att få upp trycket igen vid start. Hur snabbt dom får upp trycket igen beror på hur "kleggiga" dom är, hur bra din oljepump är (brukar aldrig vara dålig), hur kallt det är och vilken olja du kör på. Oljan verkar ha stor betydelse.

Mina föräldrars bil blev helt av med missljudet när dom började använda Mobile 1 helsyntet 5W-50.

Men om det är detta slammer du snackar om så är det i alla falll ingen större fara för motorn. Men det kan ju vara irriterande.

Min skrothög: Länk
Krosus
Halloj!

Har lyssnat lite noggrannare nu och är ganska säker på att det är kedjesträckaren. Ljudet är mer ett nötande (som av en kedja) än knackande.

Kedjesträckaren funkar väl ungefär på samma sätt som en ventillyftare. Båda behöver oljetryck för att fungera, och innan oljetrycket är fullt kan det låta illa. Låter det här rimligt.

Jag kommer nog att byta sträckare i alla fall. Har läst här på forumet att detta är ett rätt vanligt fel på M42-motorn så kanske ska man bidra med något till mekartipsen!

Nån som vet hur man får med ett bidrag där???

Tack för svaren!

VH

Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.