AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
510

m535 (m30) fråga om avdragna bultar

523i_96
Hej!

Jag har ett problem. Bultarna till fördelarlocket har gått av. De har gått av jäms med godset. Hur gör jag nu? Går det att svetsa på en bult och dra ur dom eller är det riskabelt? Godset är väl i aluminium?

Det ser ut som att man kan ta bort bara den "delen" av toppen som fördelaren sitter på. Stämmer detta? Det vore ganska bra om det gick för det går inte att komma åt annars.

Någon som har någon smart idè på hur jag löser detta på bästa sätt??

Mycket tacksam för hjälp!!!

MVH Magnus

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Jo det är bara en kåpa så den kan du ta lös. Prova att svetsa på något så du kan dra lös den , går inte det får du borra ur och sätta i en insatsgänga.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hur grova är bultarna?
Mitt första försök (om de inte är alltför små) skulle nog ändå bli att med ett riktigt hårt dorn ge en anvisning för en självcentrerande borr (en riktigt dyr en) och sedan försöka dra i en "grispitt" (vänstergängad konisk skruv, som drar ur själva bulten medan man gängar in den). Hettan och vibrationerna från borrningen brukar kunna mjuka upp gängningen så att det sedan lossnar.

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
523i_96
Tack för det!

Men om jag tar bort denna del, behöver jag någon ny packning då?

En sak till. Rotorn har jag skruvat loss. Men det verkar som att man även måste skruva loss makapären (vet ej vad den heter) som sitter på kamaxeln? Är det något som ställs om eller liknande om jag gör det?

Det verkar även trångt att komma åt utan att avmontera kylet (= jobbigt att lufta sedan). Jag behöver väl inte ställa om tändningen efter detta ingrepp.

Tack på förhand!

MVH: Magnus

523i_96
Ingen som vet vad jag bör tänka på när jag tar bort denna kåpa??

Hello Nasty!
Borra upp skruvarna med ett litet hål så du inte skadar gängan sen tar du en grispitt avig gänga så borde det släppa rotorn är det enda du behöver ta bort sen givetvis fördelarlocket, sen är det bara kåpan kvar, ev. så får du lossa på termostathuset för att komma åt att lossa den andra kåpan.

Mvh/Henrik

Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Menar du själva fästtappen för rotorn? Ja den måste skruvas bort , sitter med en insex i centrum. Du behöver inte ställa om tändningen eller dyl för att du tar bort kåpan. Grejorna kan bara sitta på ett sätt. Personligen skulle jag inte använda en grispitt , utan jag skulle prova svetsa eller sätta i lösgänga.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.