|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Visst är det så att det är samma block i 2.5l motorn som i 2.0:an? Är väll bara annan cylinderdim. samt annat slag? Om det nu är så som jag påstår så måste man kunna bygga 2.0;an till en riktigt stor motor. Inte sant? //Uffe | |
| Det är tjockare cylinderväggar, så det är nog inte att rekommendera att borra 2.0 motorn till 84mm. | |
|
nja det är väl annan borring bara för det är samma kolvar till 2,5 och 2,8 Mvh niclas icq:137785585 Team turbo addicts The turbo ABusers www.come.to\turboaddict(snart) |
|
|
Bäckis: Då är det alltså inte samma typ av utforming på blocken? Du rekomenderar då att man köper ett 325 block om man ska börja borra och stroka för större cylindervolym? Kan man modifiera så att man kan sätta 2.0 toppen på 2.5l? /uffe |
|
| 2.0 toppen passar på 2.5, men det är inte likadana förbränningsrum. 2,5 och 2,8? Det finns inga 2,8 liters M20. Det är borrningen som skiljer M20B20/23 och M20B25, men det är en annan gjutning som har tjockare cylinderväggar på 2,5. | |
|
Jaha-ja. Då är jag med. Men man kan då alltså modifiera förbränningsrummen på 2.0 toppen så att det passar 2.5 blocket? Hur "stor" har man fått en m20 motor till? vart går gränsen? /Uffe |
|
| Om du tar ett 2,5 block så kanske du kan borra 2mm om du ska köra sugmotor, lägg till en diesel eller ETA vev så kommer du upp i 2821cc. Är nog definitivt inte nån bra ide att borra så mkt om du ska överladda. | |
|
Grejjen är den att jag ska inte överladda. Ännu iaf. Måste skaffa mig ekonomi till det. Samt kunskap ;).. SKa jag överladda vill jag göra det seriöst, vilket blir dyrt. Så, första motorn blir nog en liten rolig sugmotor då :). Mvh /Uffe |
|
|
Dessutom när det gäller toppen: 320, 323 topp: Insug: 40mm, Avgas: 34mm 325 topp: Insug: 42mm, Avgas: 36mm /Mikke |
|
|
Jojo, men ska jag bygga en riktig sugmotor så tror jag nog inte att jag behåller standard dim. på ventilerna :). |
|
|
Behöver man modifiera blocket(förutom att man måste plana det) på något sätt för att sätta i en diesel vev in en 325 motor? E21=Livets mening. |
|
|
Undrar jag också. Sen undrar jag om det går att stroka veven något så att man får ännu mera motorvolym? |
|
| upp | |
|
Har funderat lite... OM jag nu har en m20B20 så måste jag väll kunna bygga en 2.7l på de blocket. Om man ändå ska borra blocket behöver man beställa nya kolvar, viket medför att man inte behöver verken 2.5l blocket eller kolvarna. Bäckis, när du sa "Det är tjockare cylinderväggar, så det är nog inte att rekommendera att borra 2.0 motorn till 84mm." Är det inte att rekommendera på sugmotor heller? Eller menar du att de inte är att rekommendera på turbomotor? Mvh //Uffe |
|
| Dette kommer jo helt an på hva du er ute etter.... Hvis jeg forstår deg rett, så har du tenkt til å bygge en seriøs sugemotor med større volum og andre ventiler o.l. Hvis dette er riktig så kommer dette til å koste deg MINST like mye som en turbomotor med mye mer nm og hk... | |
|
wuffee: Räkna med 500:- per extra hk, det brukar man göra när man bygger sugmotor, om det ska vara rejält. Du måste ju ändå ha samma saker, typ smidda kolvar osv för att få till en riktigt vass sugmotor. En turbokonvertering av din 2liters m20 med 200-250hk behöver inte kosta mer än 10000 och där är du snabbt om du ska bygga sugis! /Johan Länk Länk |
|
|
Jojo, det är sant. Det enda problemet för mig när det gäller turbokonv. är att jag tycker inte att jag har all den kunskapen ännu. Är väll bara att studera vidare i det ämnet då. Btw johan, hur kommer jag under 10k? Jag menar, ett tillägs sprut kostar ju bra mycket :). Mvh //uffe |
|
|
För 200hk behöver du ju inga avancerade saker. Gör grenröret själv, turbo från typ volvo 740 kostar ca 1000:- (altrenativt en mtsu 16t för ca 3500:-)för en hyfsat fräsch. Intercooler från dito ca 400:- Progressiv BTR ca 1200:- Spridare 391cc@3,8bar kostar 120kr st. Rör/slangar ca 500-1000:- Avgassystem 1 3" burk ca 700:- hos appel racing, övriga rör ca 500:- till avgassystemet... Plus ett par andra saker, men hur mycket kom vi upp i... inte så mycket 5520kr om jag har räknat rätt. Då har du en del kvar om du vill ha ett tilläggssprut. Men jag tror inte att det behövs med en progressiv BTR och större spridare. Räcker säkerligen till 220hk eller mer... Bara att leta grejer. kolla på de andra märkesklubbarna, finns mycket att få tag på där också... /Johan Länk Länk |
|
|
Ok. LÅter inte helt fel :). Skäms nästan för att fråga, men vad är en BTR?;).. Aldrig hörtalas om innan.. Säg nu då att turbon inte ha inbyggd w-gate. Då drar det iväg rätt bra. Har läst lite överallt att man helst inte ska ha en turbo med inbyggd w-gate för det brukar krångla osv osv. Mvh //uffe |
|
|
johankihl: Har du provat att byta till stora spridare utan att mappa om ? |
|
| Jag har, iaf från ca 200 cc till 380. Gick fett när den var kall, men då den blev varm så klarade lambdan av att reglera så pass att det gick att åka under litern landsväg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.