AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
343

Bilen hoppar inte igång

Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner!

Jag har ett problem. Jag skulle flytta min bil några meter fram på min egen uppfart och bilen går inte igång.
Jag åkte tur och retur Motala - Stockholm igår (bilsalongen), ca 55-60 mil. Jag tankade fullt igår och det är ca 15-20 liter bränsle kvar i bilen.
Imorse skulle jag bygga lite på tomten så jag rullade bilen lite bakåt på uppfarten (automat), men jag var lite rädd för att rulla bilen i N läget så jag satte igång den, backade lite och sedan stängde av efter några sekunder. Alltså först rullade 2 m sedan startade och körde 0.5 m.
Nu på kvällen igen skulle jag köra fram bilen igen men den morrade bara till och sedan ville den inte hoppa igång igen.
Det känns som att den inte får bränsle.
Till saken hör att det är ett lut upp till huset och bilen står i lutet med sjärten neråt.
Jag har läst tidigare inlägg om lite bränsle och lutning kan orsaka detta fenomen.
Kan någon hjälpa mig med hur jag skall göra. Ska jag lyssna efter bränslepumpsljud? I så fall var?
Bilen gick helt problemfritt igår...

Mvh

/NP
Du kan ha förstört dina stift pga att du startade och stängde av bilen med så kort intervall när den var kall.

Byt stift.

mvh

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Vad händer med stiften när man startar och stänger av med kort intervall?

Mvh

/NP
De kan dränkas och på så sätt förstöras.

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Flera förslag?

Mvh

/NP
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du riktigt med kräm i batteriet?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Mitt tips är att sätta i motorvärmaren & ladda batteriet så ska den nog starta.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Hej vänner!
Jag övervägde era svar och kom fram till följande:
Eftersom jag inte har någon m-värmare så skulle det vara för dyrt att installera en sådan för att testa Per_j82:s svar.
Jag gick helt enkelt på Booozes förslag. Samma förslag kom från två helt oberoende BMW verkstäder i närheten.
Jag cyklade till OK och köpte 6 tändstift av märket NGK och bytte.
Kallt var det men bilen startade direkt efter bytet. I början gick den lite knaggligt men efter ca 30 sek så började jag känna igen det fina morrandet.
Tack grabbar för ännu en snabb lösning.

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.