AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.735

Oljetrycks lampa lyser, e32

När jag startar bilen lyser oljetryckslampan och sedan kommer fel medd (oeldruck motor ) i ca 15 sekunder motor går sedan utan några missljud eller något annat.

Vad kan detta bero på ? tacksam för svar.
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Oljetryckskontakt??Sätt på tändningen.Dra bort sladden,jorda den på blocket,slocknar lampan?En baggis,bara till att byta kontakt!
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Kanske oljenivån som är låg?
Så var det på min.

Kan också vara sliten oljepump, vev/ramlager mm.
Har misstänkt både oljetryckskontakt och dålig oljepump. Oljenivå är uteslutet, bytte olja igår.

Kan tillläggas att detta bara händer vid kallstart
Scheckheft
Hej, låter som oljetryckskontakten. Samma symtom på min E 38. Efter byte av kontakten fungerade allt igen. Kostnad: 236:- .

/Scheckheft

Länk
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
"När jag startar bilen lyser oljetryckslampan och sedan kommer fel medd (oeldruck motor ) i ca 15 sekunder motor går sedan utan några missljud eller något annat."

Har du missljud under dessa inledande 15s??? Om så är fallet är det nog pumpen eller dåliga lager. Om den går tyst och fint är det troligast oljetryckskontakten.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Den går som en klocka hela tiden så jag får testa att byta oljetryckskontakten.

jag tackar och bockar för alla tips jag fått !

återkommer med resultet
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Kolla backventilen i botten på filterhuset. Det kan vara så att den tömmer dito mellan varje start. M.a.o. måste den fyllas vid varje start , därav de 15 sekunderna. Hade samma fenomen på min hustrus bil. Jag rengjorde den så gott det gick på plats ,funkar perfekt nu.

Mvh

Salesman
Det kan lätt komma in vatten, t.ex. vid en motortvätt med högtryck i oljetrycksgivaren vid filtret som sedan ger oljetrycksfel på instrument brädan. Detta hände mig. På BMW Danderyd nämdes detta som ett ganska vanligt fel. Lätt och byta själv!!
Min oljetryckslampa lyser åxå vid kallstart.....ca 5sekunder.
Bytte olja för ett sedan men har kollat nivån och den är ok.
ho
432
hombre
750iA 1991
Utslitna motorer behöver tid för att få upp nog tryck för att släcka lampan rent allmänt. Har ingen egen erfarenhet. Om så är fallet ger det inte mycket att byta oljepump eller kontakt. Kanske någon med mer kunskap kan förklara varför.

Lillbjörken
De e fullt normalt att oljetryckslampan lyser vid start.
Så funkar de i dom flesta bilar fram till ca -00
där inte lampan går via en central check controll
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Salesman,jag håller med dig.Kompisens 735-90-a hade samma problem,men då hade han lite missljud,från motorn efter starten.Tog ca.10-15 sek. innan lampan sloknade.Vi köpte hela filterhuset,föratt det finns två olika system.Kostade ca.1600 kr.+ packningen.
Fi
4
Fix
750iAL -88
Om ventil i filterhus:
Länk
JAg tror dessutom att om det är sensorn så heter det något annat i checkkontrollen, nu kommer jag itne ihåg den tyska termen men på engelska står detr klart och tydligt "oil pressure sensor"

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.