AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.404

min 535a tappar kraft

Sida 1 av 2
GL
10
GLEEEN
535i -86
när jag trycker på fullt drar den som vanligt först men sen tappar den ork och vill inte varva mer är typ 5000. sen ibland börjar den dra igen.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kan vara igensatt bränslefilter! När bytte du det senast?
Om det är det borde symtomen också vara följande:

Ligg på 5000 rpm (eller däromkring den börjar tappa ork när du accelererar) och jämn fart (eller helst i nerförsbacke eller svag motorbroms) så att motorn drar litet bränsle! Ge därefter järnet! Då borde motorn dra ordentligt en kort stund tills bränsletrycket sjunker då motoreffekten avtar och den blir svag/ börjar sega!

Per L
GL
10
GLEEEN
535i -86
ska ut å prova. har bara haft bilen i 2 veckor .den låter även som en diesel kan d vara en justerings fråga eller måste man byta kam?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
GLENN ta det lite lungt med rpm om kammen är sliten kan bli dyrt.
mvh/trucker
välkommen,anv gärna sök inlägg.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
la
248
lappen
m536i 85
troligen filtret eller pumpen knacket kan va så enkelt som justering men kan likaväl vara vippor och kam lycka till

Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Hjälper det att tanka upp din bil? Det finns en kopp som skall hålla tillbaks bränslet i tanken vid acceleration. Den kan vara trasig om problemet uppträder vid lägre bränslenivå.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Vad är det för kopp du pratar om Padde ?
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag får inte fram bränsle vid hård acceleration om jag har ont om bensin. Det ger symptom som ovan (inte knackandet...).

Enligt Be-te bil i Växjö beror detta på att den "skål" som på något vis håller kvar en viss mängd bränsle runt utsuget ur tanken vid lutning eller acceleration hade lossnat. Enligt dem ganska vanligt. Med tanke på att det är flera som postat om samma sak här så verkar det stämma. Hurvida det är en "kopp" eller någon annan anordning vet jag ju inte egentligen, men det låter troligt och Bete har enligt mig god kunskap om BMW (fd auktoriserad BMW verkstad).

Jag tankar och låtsas som det regnar. Kan ju inte byta bensintank för en sån sak.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Padde>>>På min pirattank så såg denna "skål" ut o vara en "liten tunna med bortagen botten och topp" :)...Taskig förklaring kanske men den fungerar inte fullt ut för mig TROTS nybytt tank,får detta "bränsletapp" ändå vid hård accelleration och lite soppa i tanken(mindre än 20-25l)..Verkar vara ett inbyggt originalfel på 535 E28 enl mitt sätt och se.

På min fd rostiga originaltank så satt "skålen" också fast så jag tror som sagt inte på BE-TE bil i det fallet,pga likadana symptom vid acc med den tanken oxå.

Jag har bytt en hel del prylar o inte lyckats få bort detta beteende på vagnen...bl.a tankarmatur med förpump,bränsletrycksregulator,filter....

Mvh Janne.

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Har också detta otroligt irriterande fel , men många har det inte alls , jag gissar på att man kanske ska byta till kratigare grejor , så som kraftigare bränslepump och förpump om det finns ! kanske från nån motorstarkare BMW eller så... vad tror ni ?

Eller man byter föpump och sen tar man en bränslepump från en 750 gamla modellen..

/Mvh Göran
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bygga om är säkert en möjlighet....Men för mig så räcker det nu med att "tanka upp" innan 20liters nivån i tanken kommer,då slipper jag dessa symptom :)

Blivit lite slöare nuförtiden pga åldern ;))

Mvh Janne.

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Har monterat en 635CSi-motor i min 630CS-bil (förgasare).
Precis som beskrivs här ovan så måste jag ha mer än ca 1/3-dels tank för att den inte skall "suga luft" vid hård acceleration.

I 630-tanken sitter inte heller någon "skål".
Tycker inte det är något stort problem! Har kört så i över 15 år!
Det är bara att tanka oftare!

Per L
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
jag hade samma fel på min 528. och jag kom fram till att min förpump inte funkade alls. så jag tog upp den delade den och lyckades pilla dit nya kol, sen funkade det bra.
men saken är den att pumpen för ett jäkla liv eftersom den är uppsliten och nu har den börjat strula igen så den funkar bara ibland.
och då kommer vi till det intressanta...när man hör pumpen så går bilen bra, och när man inte hör pumpen så går den taskigt vid acceleration........ska snart köpa en ny så då får vi se om det funkar.

//Martin
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
>> Janne
God beskrivning, tackar. Känner likadant, man orkar inte bry sig om vissa saker. Det är bara att tanka mer :-)

Kanske var det ingen suverän beskrivning jag fått av BeTe men principen att inte tillräckligt mycket bränsle hålls kvar vid låg nivå var ju korrekt iallfall. Intressant att det hela verkar vara "ohjälpligt" med originalgrejer.
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Min har varit så men nu har den börjat tappa ork mellan 30-40 liter hmmm.... och ibland går den lika bra på alla växlar under 20 liter , fungerar med andra ord lite sporadiskt... kollade under locket i skuffen och där var det rostigt nanting ! :(

kanske måste plocka upp den där pumpen och se vad som är kvar av den , rören som kommer upp där är typ kex som går in i slangarna , kan man byta bara dom kanske ?

/Mvh Göran
Padde: Be-Te Bilservice e de ett seriöst företag??Duktiga på BMW??Undrar bara för min fd M5 -90 var servad där hela tiden från ny tills ja köpte den typ....Bilen funka felfritt så länge ja fick ha den(stulen)...Bara lite nyfis!!!
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jag har enbart goda erfarenheter av Be-te iallafall. Det finns säkert de som är av annan åsikt men jag tyckte att de var lätta att snacka med och hade acceptabla priser. Går man till BMW får man ju nästan skämmas om man vill ha en felsökning med pristak och det känns i mitt tycke som ett överklasshak utan känsla.

Fick ofta gratishjälp med småsaker Be-Te under mina studieår i Växjö. Har inte varit där på ett år nu dock.
Ok...Tror själv dem e seriösa för min fd M5 va servad där sedan ny,o eftersom jag aldrig hade några som helst problem med den så kanske man får tacka dem..:)..och 1:e ägaren av bilen som serva den så flitigt under de 9 år han hade bilen....Jävla tjuvar bara....Men nu e de för sent...
Gleeen !
Vart köpte du 535'an ?
Reg nr ?

Billy B-10
Ki
620
Kidde
BMW 520d x Drive M Sport -16
Min fd 530 var servad på BeTe i Växjö och han som hade den innan hade servat alla sina BMW:s där och hade bara gott att säga om dem. Jag tror att de är duktiga. Har hört andra bilar som också är servade där. Micke Olssons 530 har jag för mig...

billy:
Vet du vad som skiljer en original 535:a från en Alpina B10 3,5 förutom utseendet?? Jag menar det här med frontspoiler, stripes, fälgar och emblem alltså? Jag har precis inhandlat en 535:a som enligt förra ägaren ska ha varit hos Alpina för en vitaminkur och montering av dämpare/fjädrar och krängningshämmare. Det sitter en skylt i bilen under askkoppen som det står Alpina B10 3,5 Nr: 301 på. Jag tycker dock inte att bilen går överdrivet bra, så det kanske bara är hjulupphängningen de har bytt. Ser man nåt i motorrummet på motorn som skiljer en B10 från en vanlig 3,5:a?? Hur många hk är det i en B10?? 250 nånting, eller?? Vad har den för 0-100 tid?? Jag ska testa min med G-mätare när vädret blir bättre och då borde man märka om den är trimmad eller?? Låt säga att man kör på 6,5s så är den väl knappast original va?? Om man däremot hamnar på 7,5-8, så är det säkert en original 3,5:a.
/Kidde

Äkta körglädje finner man i en BMW...
Kidde:
Jag tror , att om du har en skylt i bilen så är det en äkta Alpina , men det behöver ju inte vara så!
Det är 254 hästar , och den gör 0-100 på ca 7s , om jag inte har helt fel.

Billy B-10
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.