AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
486

Batterier

bmw318iSnik
Jag har en 318iS -90 som hastighets mätaren och ekonomi mätaren har slutat att fungera på.
Misstänker att det är de berömda batterierna bakom instrumentpanelen som har tagit slut.
Vet någon vad batterierna heter och vart man får tag i dem? Eller vet någon vad det kan vara om det inte är batterierna
Ho
108
Holken

525i Touring M-sport -06
Det är säkerligen kretskortet som
är kass .

powsgli
In min tidigare 318-88 satt det två VARTA S*500 och i min nuvarande 320-88 sitter ett SANYO Lithiumbatteri.
Det är väl bara att ta isär och kolla.
Jo
9
Jo
320IT -89
Har en 320 -89 med exakt samma problem. Hastighetsmätare och ekonomätare fungerar dock ibland, ibland far de upp och ned. Frågade mekaniker som också menade att kretskortet var kajko men man undrar ju om det inte kan vara någon form av glapp, exempelvis i "instrumentbatterierna". Kanske borde testa kontaktspray? Eller byta batterier. Man byter ju inte gärna kretskort om det inte är sönder eftersom jag fick en prisuppgift på ca 2500:- Om du listar ut vad det är som är fel får du gärna skriva en rad här!

bmw318iSnik
Om jag ska byta kretskortet passar det från samtliga e30 modeller eller måste det vara från en 318iS -90?
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om mätarna slutat fungera helt så är det nog inte batterierna i panelen. Det är nog snarare glappkontakt till givaren i bakaxelväxeln, eller så är givaren trasig.
Kolla detta först. Om det inte är något av det så kan det vara brott på kabeln som går till givaren.
Om det inte är något av det så är det bara att öppna mätarhuset och leta efter dåliga lödningar och dåliga snabbkopplingar till tavlan.
mackan325
De flesta problem med mätare beror på batterierna på SI kortet. 1054:- plus moms på BMW, enkelt att bytsa själv. Den som är ännu lite händigare köper nya batterier och löder.
mackan325
De flesta problem med mätare beror på batterierna på SI kortet. 1054:- plus moms på BMW, enkelt att bytsa själv. Den som är ännu lite händigare köper nya batterier och löder.
powsgli
Det är ju också så att när batterierna blir svaga så går det inte att nollställa serviceindikatorn.
Lägger en slant på "Gunneriusson". Jag skulle nog kolla givaren i bakklumpen. Har haft det felet en gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.