AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
786

Vad är Bromsdruck?

BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Hej

Jag har lite problem med mina bromsar. För det mesta när man bromsar så finns det knappt ngn bromsverkan. Pedalen går ner ganska långt och sedan blir det motstånd men den bromsar inte bra. Vad kan det vara för fel? Huvudcylindern pajj eller bara att lufta?

Vad menas med bromsdruck? Är det bromstryck eller?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det låter som bromstryck tycker jag med den gamla skoltyska jag har kvar i minnet.
Ja du har du inte gjort nått ingrepp i systemet så att luft blivit kvar så ligger det nära tillhandas att det är dags att renovera eller byta huvudcylinder. Sedan vet inte jag om du har en sk kallad "bromsbomb" på din bil vissa modeller har ju en sådan har inge koll på vilka.Den är ju istället för bromsservot som de flesta bilar har normalt . Den brukar ju ge upp också.
Men huvudcylindern är nog den jag skulle kika först på.
En liggande cylinder får "frätskador" och blir porig i underkant speciellt om man inte byter bromsvätska regelbundet, och då blir det otät och packningarna kan inte hålla tätt. Ibaln kan man "hona" cylindern och få bort porerna och montera nya packningar, men i de flesta fall så får man nog byta.

///MVH Hasso
Länk

Visa användare
382
Micki
740ia-95
Kolla först om du har nån bromsvätska kvar.Det kan ha läckt ut??Sen kan du gå vidare och kolla (bomben,huvudcylinder o.s.v.)
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Dina bromssymtom är en klockren beskrivning på hur bromsen beter sig när bromskraftsackumulatorn, (bomben) är defekt.

Bromservot använder samma hydraultryck som styrservot. Men när man trampar snabbt på bromsen blir tryckfallet för stort för att hydraulpumpen ska "hinna med" Därför lagras extra trycksatt hydraulolja i "Bomben". Den är i princip en stålboll med ett membran i mitten. På utsidan om membranet är den fylld med kvävgas och på insidan verkar hydrauloljan från servopumpen.
Är membranet sprucket eller/och om gasen har pyst ut, så beter sig bromsen som du beskriver.
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Men jag har ingen bromsbomb på min bmw.

Mvh Ponne

po
1.178
powertoy
528i -82
Ursäkta ICEMAN, Det här med pnenumatiskt eller hydrauliskt servo är ju en BMW-djungel. Kollade motornords hemsida och om jag tolkar den rätt så har E32-750 har hydrauliskt servo fr.o.m 12.90-
(Det vore intressant om någon vet varför BMW byter mellan systemen fram och tillbaka. Är det av utrymmesskäl?)
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
BMWICEMAN!
Är du riktigt säker på att du inte har "bomb".
Var inne och kollade ETK alla E32 har bomb, men dom bytte typ av bomb 91 och det är bara den tidiga typen som finnes i Motornords katalog.
Varifrån får du informationen "bromsdruck"?
mvh

BLJ
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Hej

Bromsdruck stod som felmedelande nör jag tryckte på bromsen. Ändrade även språket på datorn från tysk till eng, då blev det "brakepressure."

Vad kan man kolla mer än luft i systemet, jag vill ju inte byta huvudcylinder i onödan. När jag köpte bilen funkade bromsarna.
PS köpte en beachbuggy idag. det var det roligaste jag köpt hittils...rekomenderar starkt att köpa en buggy.

Ska byta t - stift i helgen....ngt att tänka på då?

MVH Ponta

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
BMWICEMAN!
Du svarade inte på min fråga om bomb!
Om jag frågar så här! Har du vakuumservo sitter det en stor rund platt grej på högkant i anslutning till huvudbromscylindern. Stor som en mat-tallrik, stämmer detta?
mvh

BLJ
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Jag har ingen bromsbomb"Tallriken" sitter enbart huvudcyl

MVH PONNE

po
1.178
powertoy
528i -82
Jag har sett e32-740 både med och utan hudrauliskt servo, så att alla 32:or skulle ha det är inte sant. (Möjligen alla 32:or med M30 motorn).
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
powertoy!
Du har alldeles rätt. Kollade med etk 740 fanns med vakuumservo. Men alla 750 även 750iL hadde hudraulservo, så vad iceman har vet inte jag kanske är den ombyggd, men varningen bromsdryck kan så vitt jag förstår bara komma upp om man har hydraulservo, det är ju lågt hudraultryck den varnar för.
mvh

BLJ
735
Du har väl kollat nivån på bromsvätskan?
Kanske dum fråga men....
Min bil indikerade bromsdruck när nivån var strax under normal och den stod i starkt motlut...
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Bromsoljan var det första jag kollade.

be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
BMWICEMAN!
Jag försöker att hjälpa dig med ditt problem.
Nu har jag letat reda på elschema på din bil.
Det finnes 2 parallelkopplade givare som ger ditt larm.
Det är tryckgivare på bromshydraulsystemet.
En heter Breake pres. switch, den andra break pres. regulating switch. Varför dom larmar är en annan fråga antingen är det fel på givaren eller så är det bromsbomben för du har en sådan antingen du vet om det eller ej
mvh

BLJ
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
bmwiceman framför v framhjul bakom innerskärmen borde din bromsbomb sitta.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
BMWICEMAN!
Vad händer nyfiken på fortsättningen!
mvh

BLJ
BM
73
BMWICEMAN
Bmw 735ia -96
Har inte hunnit kolla....har sålt av min fula bil......nu har jag bara tre bilar kvar!!!!!!!!!!

Mvh Ponta

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.