|
|
|
|---|---|
Håkke |
Hej! jag undrar hur man kommer in i bilen när batteriet är tomt. Jag hade låst bilen för natten men skuffen var inte rigtigt stängd, alltså drog lyset ur batteriet. Tur att det finns små människor, säger jag.En liten flicka fick krypa in igenom skisacken och veva ner rutan, det gick inte att öppna dörrarna inifrån. Nu var det bara att öppna huven och på med stöm. Vad göra om man inte har tillgång till små människor? |
|
Man kan öppna med nödöppning. 1. Ha nyckeln i passagerarsidans dörrlås men vrid inte. 2. Håll uppe dörrhandtaget och släpp efter ngn milimeter. 3. Vrid nyckeln åt fel håll (dvs till lås-läge) och då låses dörren upp. Det svåra är att hitta läget med handtaget, det är väldigt känsligt och man måste hålle handtaget i rätt läge för att kunna låsa upp. Lite för högt eller lågt så går det inte att låsa upp. Detta fungerar dock inte om man har låst med Dead-lock. Fick lära mig detta den hårda vägen så att säga. |
|
| Man kan även lyfta bilen och koppla in en extra ström källa på generatorn och ngn karross del. | |
-BeeMWe- |
Finns ett extra läge i kolven som man kan vrida till och dörren öppnas. |
Håkke |
Vart är det läget? |
| Jag kan berätta en liten fin historia om detta trevliga problem som jag fick lösa igår. Bilen var låst i Deadlock funktion så det gick bara att ta sig in i skuffen. Efter lite olika försök att ta sig in fick jag idén att prova att få upp huven med hjälp av en lång pinne med en krok på, genom skidluckan. Efter några försök så fick jag faktist upp huven, och kunde sen koppla på ström. Så där har ni ett alternativ om ni skulle lyckas göra bort er. Jag testade även att koppla ström på generatorn, men den satt ju inte lite krångligt till på en trång parkering. | |
| Vad är deadlock? | |
|
Det har ingen betydelse om bilen är i "dead-lock" eller inte, den går ALLTID att låsa upp med "nödöppning".....läs i instruktionsboken, står TYDLIGT och KLART hur man går tillväga.. Peo |
|
| Ok, men vad är deadlock? | |
lundgren |
angående deadlock: det sitter två små motorer i varje centrallåsenhet. en för att låsa och låsa upp. och så har vi den andra som som skjuter in en spärr i låst läge(deadlock). utan ström kan inte denna motor dra ur spärren hur mycket man än vill!:) ett eget tips: batteriladdare på nån bakljuskontakterna. har testat själv å det funkar bra. Jonas |
|
PESK, lundgren; Går det eller går det inte att öppna om låsen befinner sig i deadlock utan kräm i batteriet? Min instruktionsbok är från Belgien så den blir man inte klokare av... Jag funderade ett tag på att koppla ström till ett bakljus, men fegade ur ifall något skulle hända. Men det kanske inte är någon fara? Jag funderar på att dra bak kablar ifrån batteriet till skuffen ifall batteriet dör fler gånger. |
|
|
Hur skulle du få det att fungera?? Ström till bakljuset?? Det får ingen kontakt med varken batteriet eller elsystemet innan du slår på ljuskontakten.....och den sitter ju INNE i bilen....där emot om du kopplar till belysningen i kofferten så funkar det....och koffertlåset saknar deadlook....och jag påstår ännu engång, nödöppningen funkar utan ström. Läs instruktionsboken, det står TYDLIGT o KLART att nödöppning skall och kan användas vid "electronikfel"... Peo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.