AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
440

Turbotryck i två steg...varför?

Visa användare
350
BMWiggen
323Ti-99,523iaT-98,340Compact-94
Tja!318 budget-bygget har fått lite problem!Turbon börjar ladda rätt tidigt ca.1500v/m sen stannar det till vid 0.4bar en liten stund och sen fortsätter trycket upp till 0.8-1.0bar.Drar jag bilen på alla växlarna så är det inte så märkbart,men ligger jag i tex.4:an och stampar så stannar det till vid 0.4bar en stund,efter lite fladdrande på T-tryckmätaren så fortsätter det uppåt!Är det en dålig W-gate eller justering?Hjälp!!!!!!!

"voffo gör dom på detta viset"
Vad är det för nått agg?

//Robin
Lever livet 201m åt gången.
www.karlstadracing.nu
Finns tydligen endel agg som vinklar om bladen efter ett tag...
så det är både en ltt och fullflödes...

men det låter jue inte riktigt som att du har en sån kan vara WG'n som är kass eller nån styrning te den...

//Robin
www.karlstadracing.nu
Visa användare
350
BMWiggen
RobinK:Turbon är från en 9000T-87 TB03 tror jag.Innan hade jag en Audi/VW-turbo med integrerad W.Gate,då laddade den jämt till 0.8bar.Kanske hänga på den igen.Kan det inte va tändning eller stift eller......???

Låter lite skummt...

Så det är iaf intergrerad Wg på den.. skulle gissa på att det är den som spökar för dig jag...

Kolla om det fins nån som säljer en sådan originalWG te en sån turbo på endera TPC forumet eller STCS forumet...

borde vara nån som har en iaf att låna ut...

vart bor du???
Jag har en te en hybrid turbo liggandes som inte kommer i min bil förräns om en månad...

men kanske lite töligt att åka långt bara för att testa...

//Robin
www.karlstadracing.nu
Visa användare
350
BMWiggen
Det är inte den turbon som sitter på nu,utan en vanlig från en 9000T,VWturbon hade jag innan med upp&ner vänd grenrör och utan IC.Nu har jag en adapterplatta+9000T grenrör+turbo+9000T-IC+9000T spridare(bruna)+Dumpv.+förstorat oljetråg+högre br.tryck(3.5bar)+lite backad tändning+NGK stift med 0.6 i gapet.Jag skall testa att dra bort slangen från W.gaten och ladda lite.

Visa användare
350
BMWiggen
Det är W.gaten som är kass.Utan slangen så laddar den jämt hela vägen.Fan vad häftigt med 1.3bar!!!!synd bara att jag måste släppa efter på gasen så jag inte pangar motorn(ännu).Nu får jag fixa en annan W.gate och ställa in på 0.8bar.

imenhoteb
hur pass bra går den då? ungefär hk?
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
BMWiggen:
räcker bränslet till 1,3 bar???? det är hyggligt mycket iaf..=)

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Visa användare
350
BMWiggen
Fredrik:Det verkar så,jag hörde inga spikningar,men det var bara en liten stund som jag drog den.Den dricker en j-vla massa soppa vid lite blandad körning,har inte fått rätt på lambda mätaren ännu.Jag skall inte ladda mer en 0.8-1.0bar,motorn är ju fortfarande original.
imenhoteb:vet inte men över 200hk vid 0.8-1.0laddtryck(känns så)210km/t i 5:an vid 5200v/m!!!!!! Bättre en 165km/t original,allt detta för 2600kr(än så länge)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.