|
|
|
|---|---|
|
Hej, kära BMW folk! För ungefär en månad sedan köpte jag en BMW 316i Compact -95, min första BMW. Sedan dess har jag haft mycket där bak och bilen har relativt blivit belastad. På senare dagar har jag märkt konstiga krängningar bilen drar fram och tillbaks och mycket svårt att hålla bilen rakt överhuvudtaget mellan filen. Märkte när jag bytte till sommardäck att stötdämparna bak verkade totalt slut, då stötdämparna inte orkade hålla upp hjulet äns. Men jag vet inte om det är orsaken till problemet jag har nu. Jag känner dock på ratten att bilen kränger, och försöker styra då så rakt som möjligt. Ibland drar bilen till vänster och höger vid filbytningar och den kränger rätt hårt. Stötdämparna verkar vara slut där bak, där fram verkar OKI!. Något jag undrar över när jag tittade på bromsarna bak ser jag inte precis några bromskivor eller bromsbelägg. Detta kanske har standard på BMW. Bilar jag kört tidigare har haft bromsok, och bromsbelägg samt bromsskivor både fram och bak. Som alla nya BMW körare; känner jag mig lite vilsen där jag hälsar på BMW verkstaden vid Segertorp i Sthlm, och känner att jag inte tillräckligt får kontakt med personerna som förser kunder med service. Några tips på bra verkstäder skulle inte skada! Gott folk, tack så länge. //David | |
|
Snacka med Per på Bil&Motorteknik i huddinge, han är tokstabil på BMW. 087110687. Jag hittade han själv honom genom forumet. Antagligen är fjädrar dämpare dåliga bak gissar jag eller kanske någon bussning. Min systers 316 compact 95 hade en brusten fjäder bak. Kör försiktigt till dess du låtit verkstan titta på felet. Perre borde kunna åtgärda det hela inom ett par veckor. Mvh Asken |
|
|
Det är trummor bak på 316i Compact. Det skulle nog inte hller sitta fel med en hjulinställning om du har snedslitage på däcken mm. Asken |
|
|
Angående, det jag såg när jag bytte till sommardäck tyder väl rätt bra på att stötdämparna rätt slut? Axeln orkade inte hålla upp däcket i luften utan åkte ner allt mer när jag pumpade upp bilen med domkraften. ·۰•● Love BMW // David ●•۰· |
|
|
Jag är iof rätt novis på ämnet, men det du beskriver betyder väl inte att dämparna är slut? Slitna dämpare visar sig väl snarare genom att bilen sjunker ner för långt när du sänker ned den. När du hissar upp bilen ska hjulet hänga kvar på marken hela vägen tills dämparen är helt utdragen. Jag kanske missförstått din beskrivning, eller så är jag bara helt ute och cyklar =) Förövrigt drar det fram och tillbaka i min Compact också när jag har sommardäcken på. Enligt förklaringar jag fått beror det på relativt breda däck, 225. Det är som natt och dag med vinter- respektive sommardäck. /Kristian |
|
|
Tack för svaret, du kan ha rätt angående stötdämparna jag gissar nog mot askens förklaringar. Kanske är fjädrar eller bussningar som är slut, tyvvär fungerade inte teorin angående däcken då jag kör 185/65 R15. ·۰•● Love BMW // David ●•۰· |
|
|
testa och gunga bilen när du sluta gunga ska bilen sluta gunga direkt gör den inte det kan dämparna vara dåliga. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.