AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.310

Problem med RDC, Reifen Druck Control

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Min bil är utrustad med RDC, Reifen Druck Control. Inte RPA, Reifen Pannen Anziege. Frågan är vad som skiljer systemen? Har jag sändare i ventilerna? Har någon en bild på dessa i så fall? Jag får nämligen ingen felkod för RDC när jag kopplar upp bilen på BMW, men ändå står det att funktionen är inaktiv när jag trycker på RDC-knappen. Mina ventiler ser nämligen helt vanliga ut, så jag är lite fundersam....
Tacksam för svar!

mvh Johan
Har tyvärr ingen lösning, men skulle också gärna veta hur RDC fungerar. Har RDC på min bil och är lite fundersam över funktionen, ibland säger check-kontrollen att RDC är inaktiv.

Johan, har du provat att hålla inne knappen tills meddelande "Tyre Pressure Set" kommer upp? Nyckeln skall vara i läge 2 (med motorn avslagen). Tror att detta kan hjälpa, jag får åtminstone inte upp felmeddelande efter jag gjort detta.

Enligt instruktionsboken sitter en sändare bakom varje ventil som via radio överför info om trycket. Kanske är batteriet slut i någon sändare. Borde dock synas när bilen är uppkopplad på BMW.

Hur funkar RDC om jag byter fälgar, finns det sändare att köpa?

--------------------------
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag kan också ställa in trycket, men om jag sedan trycker på knappen för RDC så står det på nytt "Tyrecontrol inactive" igen. Fast jag kanske inte fattar hur det är tänkt att funka?
Jag tror att jag i alla fall har lurat ut att RPA ("Reifen Pannen Anziege") är det system som mäter skillnader i hjulomkrets mha ABS-givarna vid en punktering, vilket innebär att jag borde ha sändare i hjulen. Jag har också funderat på om det sitter batterier som kan ta slut. Det skulle vara det troligaste felet. Ingen som kan hjälpa oss att klargöra hur det funkar? Tacksam för svar!

Mvh Johan
Buspelle
Enligt BMW mäter inte däckstryckskontrollen på M5 däckstryck utan hjulets omkrets. Detta sker via ABS-sensorerna och det finns därför inga givare i fälgen som det brukar göra med andra däckskontrollsystem.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
RDC finns beskrivet här:

Beru's OEM system för bl.a. BMW
Länk

Scharders OEM system för Renault och GM m.fl.
Länk

För eftermontering finns Länk som säljs av KG Knutsson i Sverige

Punkteringsdetektor blir lagkrav på ny personbilar i US från 1:a November 2003. Man kan ju undra när EU kommer att vakna eller lyckas motstå Europas "skitbilsmaffia"...

Mvh Björn
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Nu börjar jag fundera på om det inte är jag som gör fel. När jag håller knappen intryckt så säger den "Set tyre pressure", vilket den verkar göra. Sedan verkar allt funka, tills jag trycker kort på knappen för RDC. Då står det "Tyrecontrol inactive". är det kanske så den ska funka? Även om jag har svensk instruktionsbok till bilen så kan jag inte uttyda hur det är tänkt att fungera. Är det någon som har en välfungerande RDC som kan berätta för oss?

Mvh Johan
ErikJ
På Din M5 är det RPA mäter hjulhastighet, för att initiera, ha tändning till håll in knapp till rpa aktiv släpp knapp och tryck in igen för att bekräfta släpp knapp
nu ska det fungera...
RPA har inga sensorer i fälgarna det har endast RDC systemen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
okey, men enligt både utrustningskoden och intstruktionsboken har jag RDC, Reifen Druck Control. Inte RPA, Reifen Pannen Anziege. hur ser det ut i din instruktionsbok angående detta? står på sidan 73 i min om jag minns rätt. när är din bil uttagen?

Mvh Johan
Buspelle
På min fungerar det på samma sätt som för ErikJ; tändningsläge 2, håll in knappen ca 5 sek tills "Reifendryck set" visas, vilket försvinner efter ytterligare ca 5 sek. Framgår av instruktionsboken att om den visar "Reifendryck inactive" så är det antingen någon störning i systemet eller ett systemfel. Jag kollade som sagt på BMW eftersom jag trodde att det saknades sensorer i fälgarna, men det ska enligt uppgift inte finnas på just M5. Samtidigt har systemet benämnts olika. I broschyren för M5 -99/00 kallas det för RDC medan det i broschyren för -01 kallas för RPA och i min instruktionsbok står det RDW. Det kan ju möjligen vara olika system. Den traditionella typen av däckstrycksmätare med sensorer i fälgarna som mäter trycket brukar ju kallas för RDC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.