AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
681

Dålig synkning i vxl-låda 320iT -02

Fr
65
Fredrik G
340i xdrive F31 M-sport Glaciärsilver
Har lite problem med att inte växellådan känns perfekt synkad. Framförallt på 1:an och 2:ans växel. Bilen har gått ca 1200 mil. Har inte haft en så ny bil tidigare och tänkte att det kanske kunde vara en fråga om inkörning. Men efter 1200 mil borde den ju vara rejält inkörd? Eller?
Min farsa har en 525, 01:a som har börjat få samma problem och den e inne för att kollas nu, det är när man växlar från 1:an till 2:an då den e svår. Du borde väl låta BMW kika på det?
Fr
65
Fredrik G
Leonardo
Stämmer precis som du beskriver. Du vet inte vad de sa på BMW när din farsa lämnade in den? Om det är ett känt fel?
Han lämna in den i onsdags, har inte hört nåt, dom har väl mycket att göra.... Tror inte det va så vanligt för han som tog emot den sade att det va bäst att kolla upp och tyckte det va konstigt. Den har bara gått c:a 3000 mil
Fr
65
Fredrik G
Var inne på BMW i Göteborg nu på morgonen och en mekaniker körde bilen.
-Vi beställer en ny låda så ringer vi när den kommit!
Fantastiskt bra bemötande. Jag har visserligen nybilsgaranti kvar men ändå.
De hade lite uppgifter på problem med bilar med M54-motorn som även 525 -01 har. Men problemen var bara kända på de förstärkta lådorna som sitter i 330 och dieslarna.
Hoppas att det funkar lika bra för din pappa, Leonardo.
Berco
Hmm blir lite fundersam nu när jag läser det här.
Fredrik G hur trögt är det mellan 1an och 2an,är det så att du får tvinga in den eller ? tycker själv att det är lite trögare å få in 2an en dom övriga,kan det vara samma fel på min tro
Fr
65
Fredrik G
Berco
Det blir tydligast vid snabba växlingar då det känns som att växelspaken slår tillbaka istället för att bara glida i som jag är van vid från BMW:s lådor.
Jag blev övertygad om att något var fel efter att ha provkört en 330 med ungefär samma miltal. Det skall ju vara samma känsla i växlingarna på även om lådorna inte är identiska, vilket jag i och för sig tror att våra växellådor är.

Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.