AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
605

Rycker på låga varv

Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Hej. Jag har en 518 - 90 som har börjat att rycka på låga varv. Det verkar som om den inte får bensin så det räcker. Felet är som värst när man ligger i en bilkö som kryper fram.Man måste ha ganska högt motorvarv ( 1500-2000 rpm ) för att bilen inte ska bete sig som en känguru. Det spelar ingen roll om motorn är varm eller kall. Tacksam för tips.
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Ja, det kan finnas många orsaker men min 528 -85:a gick också konstigt på låga varv o det visade sig att den tog tjuvluft från gamla spruckna slangar så ta fram startgasen o spraya lite överallt för att höra om den ökar i varv, gör den det så är det lika säkert som amen i kyrkan att det är där felet ligger.
Lycka till

T.F
Kjellebrell: Flimmrar det i innerbelysningen när motorn är på, samt halvljuset när du kör bilen?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Kjellebrell välkommen till forumet .jag tycker du skall börja med o byta bränslefilter.Använd gärna sökfunk.
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
to
3
toiva
518i -90
Jag har likadan bil och samma problem som du kjellebrell. Kan det inte vara nåt med tändningen att göra?

Min låter som den går inte på alla cylindrar på låga varv, sen släpper den efter 3500rpm och börjar hacka igen vid 5000rpm. Och värst är det när motorn är varm.

Men jag ska byta bränslefilter idag så får vi se om det händer något..
Kj
21
Kjellebrell
525tdsa touring
Har kollat Titos tips utan något positivt resultat. Det verkar inte ha med tändningen att göra heller, den misständer inte heller som Toiva undrade. Det flimmrar inte i lyset heller som Anders undrade. Det kan kanske vara dags att byta bränslefiltret som Trucker skrev. Jag har ingen aning hur gammalt det kan vara.
Kjellebrell:
Sväng in vid nån bmwverkstad och låt dem kolla avgasvärdena både vid tomgång och vid högre varv.
Genom detta får du iaf reda på om luftmängdsmätaren är sönder. Vanligt problem på M40 maskinerna.

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
to
3
toiva
518i -90
Jag bytte bränslefiltret i går och hällde i STP injection cleaner. Men det rycker ändå. Lite bättre blev det nog. Har även bytt tändstift.

Skall lämna bilen till verkstan så får dom kolla upp skiten.. Första lediga tid efter två veckor..
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
billigt och enkelt tips; Kolla jordkabeln mellan motor & chassi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.