AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.944

m3 intrumenthus i 325!?

M-
23
M-steve
325cab e36
Tjena är det nån som vet om m3ans intrumenthus passar i 325??
Ja
285
Jantte
523iA Touring -99
535i -87

Ja det borde det göra...

Har sett E36 M3 instrumenthus i 325 E30. Det såg bra ut...

Jan
BMWCS # 3966
En grej att tänka på är att M3'an har oljetempmätare istället för ekonomimätare.

/Wille
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
"Passar" Ja det gör det garanterat eftersom alla E30 har likadana instrumentbrädor. Sedan om mätarna fungerar kan jahg inte svara på.

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
Bonje E36:) hade nog inte velat pröva o koppla in de varvräknaren är inte graderad lika långt inte hastighetsmätaren heller o så då oljetempen också skulle knappast kunna tänka mig att de fungerar
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Vet inte om min info kan hjälpa, men lite kul är det i alla fall.
Jag fick tag på ett instrumenthus från en ETA (325e) och stoppade i min trimmade 320 från -84. Det hör till saken att jag hade maxeffekt vid 7850rpm. ETA-varvräknaren gick bara till 6000 (om jag mins rätt) och när jag tokvarvade så slog varvräknaren i botten och sedan "tog den om" vid ca 3000rpm ;-) Såg skojigt ut vill jag lova. Alla polare ville kolla så det blev massor av varvande.

//Erik//
bmw320cab
tjenare.
Jag har stoppat i en M3-97á instrument i min 320 och det funkar perfekt givetvis får du Byta plats på economi och olje mätaren... funkar perfect och ser jävligt bra ut.. :)
T3
111
T39m
328CI - 96
Gammal tråd men ändå nyfiken, stämmer allt? visar varvräknare m.m exakt rätt? man har ju ingen lust att ha en varvräknare och hastighetsmätare som visar fel bara för att det ser snyggt ut. Vill gärna ha svar innan jag slår till på ett instrument. / Mvh jimmy

fyller på gammal tråd till andra som söker info

I mitt fall gick det så här hittills

323ti original instrument -->> M3 E36 samma årgång o tillverkningsmånad

mätarställningen gick inte att få över då codepluggen var annorlunda.

varv verkar stämma men M3 instrumentet är ju rödmarkerat senare så det får man ju tänka på eller märka upp alternativt montera shiftlight beroende på hur bilen skall brukas.

hastigheten verkar stämma

tanken stämmer ok, min tank rymmer 55liter o M3 60 liter tror jag men det var helt ok.

kylvätsketempen är lite skum, den visade förut en halv nålsbredd över mitten och nu visar den 2 nålsbredder före mitten. Det kan vara så att man får lossa visaren och dra den lite framåt men jag kommer att leva med detta och bara kolla så att tempen är ok vid något tillfälle. Det kan ju oxå vara så att min termostat är kass. Jag skall luska i detta och återkomma.

Oljetemp går att lösa på 2 olika vis, ett billigt och relativt enkelt samt ett dyrt och mer funktionellt.

1. specialadapter från tex. schmiedmann samt en kabel därifrån till instrumentet

2. fixa m3 original oljekylning med oljefilterhus, kylare samt slangar o koppla från det till instrumentet, lite mer funktion men betydligt krångligare.

jag svarar gärna på frågor om detta i den usträckning jag kan och jag skall försöka fixa i hop ett mektips på detta så fort jag själv gjort allt klart.

Alternativt kan man ta M Coupéns instrument som saknar oljetempen men är misnt lika snygg som M3:ans om inte snyggare.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Borde fungera som jag gjorde i min gamla 525 med M5 instrument.
Länk
Jag hade full M5 funktinalitet(oljetemp, högre toppfart samt varvtal på tavlorna)
men fortfarande vissade OBC rätt och rätt chassinummer samt miltal.
Det krävde ju en del hackande samt lite "trail and error"
Lars
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
joo oljetemp i panelen hade ju inte varit dumt! vill lösa det.. får ju huvudvärk av den där ångestmätaren mest... dock ser jag ingen anledning till att ha en m bräda... min bil gör ändå bara 245-250 km/h o varvstopp på 7000 varv. då räcker ju originalbrädan till.
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Enligt uppgift så kopplade en kille in M3:ans instrumenthus på sin 328:a.

Och det enda han gjorde var att koppla om en pinne i kontaktstycket baktill. Dessvärre minns han inte vilken det var.

Någon som råkar veta?

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Är det Oljetempen som du vill koppla in?
När jag satte in ett M5 instrument så var det bara koppla in en oljetempsenor på pinnen i instrumenthuset. Jag gissar att det borde vara pinne 13 på Conn A.
Se
Länk
Lars
För att få in instrumentet behövs det inte pillas där bak MEN vill man få oljetempen att funka blir det lite pill.

Jag gjorde ett mektips innan jag självk fick det fixat. Det stämmer bra och jag svarar gärna på frågor.

Länk

Måste ju säga att oljetempen verkligen är uppskattad, jag kör lugnare med bilen innan den är varm

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Själv montera jag ett M3 hus i min 328:a. Tog elektronikbiten från 328:an o själva tavlorna från M3:an.

De som inte funkar är ju oljetempen.

En annan rolig grej va att jag nu har varvstoppet på 7500rpm mot 6500rpm som de va tidigare. Har gämnför med brorsans 328 o min går fortare vid varstopp på 2:ans växel samt att vi har exakt samma hastighet vid exakt samma varvtal.

Så med byte av ins.hus höjdes varvstoppet 1000rpm

///Micke
M5:an
Länk
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Johan Sjöström: Det är ju lite speciellt med min bil. Först har jag en oljetempmätare i kupén som ACS monterat och nu har jag just installerat M3:ans oljefilterhus.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
pe
554
perf
320xd e91 -09
Duffy: Om du ritar dit en 1 brevid 7 så varvar den plötsligt 17K istället för 7. Värsta F1 bilen helt plötsligt.
Ärligt talat, så sitter 7:an på M3-tavlan på samma ställe som 6:an sitter på 328:an.
pe
554
perf
320xd e91 -09
Duffy, en annan grej: Du bytte inte till M3 instrument. Du bytte endast mätartavlorna. Så du menar att med 328:ans instrument, tillsammans med M3:ans mätartavlor så flyttade du varvstoppet.
Mm, helt plötsligt verkar chip för flyttat varvstopp överflödigt. Undrar om JWR vet om detta "trick"?
Bumper: Så du vill få oljetempen att med M3 oljefilterhus? Tekniken är den samma men adaptern från schmiedmann passar inte utan då det är annan gänga på M3:ans oljefilterhus.

Har själv denna konvertering på G men har inte infon klar här.

Johan S
Ordf.BMWC CS Sektion SYD
Länk
CS#4079/SC#580
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.