AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.517

Vad håller bilprovningen på med ??

Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Har precis kommit tillbaks från besiktningen av min bil och kan väl
säga att jag är ganska upprörd.
Jag har en bmw 525ix från 1992, under besiktningen så sa besiktningsmannen att den spoiler (zeemax spoiler) jag
hade på bakluckan kanske inte var godkänd......jag frågade naturligtvis
varför och han sa då att den var i hårdplast och den måste då sitta
fast hela vägen längs med bagageluckan...bara spoilers i mjukplast fick
stå upp sa han men han var inte säker.

beskrivning av vad som enligt honom inte är tillåtet: Vingen(spoilern)
måste alltså vara fastsatt hela vägen längs med bakluckan....det får inte finnas någon luft mellen vingen och bakluckan alls om den inte är i mjukplast (typ skumgummi) detta innebär att inte någon bil med en spoiler bak skulle gå igenom besiktningen. Inte ens dom som säljs nya med en vinge exempelvis saab 95 eller seat toledo
volvo 850 m.fl m.fl

Jag undrar nu om någon annan själ haft problem att få igenom sina bilar p.g.a. något liknande ??
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Jag glömde nämna att den inte gick igenom heller.....man blir ju inte bara lite sur :(((
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Alldrig hört talas om !! Ny kille kanske ? om du har möjlighet åk till en annan besiktning och se vad som händer !?

MVH Tony -Phiber- BMW 525i som har en HÅRDPLAST vinge med luift under ...
Vilken idiot till besiktningsman.......utrota de.......
Att bilen inte gick igenom pga detta är ju helt sanslöst!
Jag hade aldrig accepterat en "2.a" under förutsättningen att han endast trodde att den ej var godkänd. Dom ska väl för fn veta det om dom sätter en "2.a", grrrrrrrr...
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Till saken hör också att jag visade honom en volvo 440 som stod utanför med en liten orginalvinge, han sa då att den säkert var i mjukplast...vi gick då ut eftersom jag sa att den absolut inte var i mjukplast och mycket riktigt....den var i hårdplast precis som alla andra vingar(nästan) han sa då att den inte heller skulle gå igenom "egentligen" men att jag kunde ju skruva loss min vinge, besikta och sedan sätta dit den igen.

Man undrar ju allvarligt om dom vet vad dom håller på med !!!! Han som besiktade min bil var en gubbe som jag vet jobbat många år på bilprovningen i Timrå.

Men faktum är ju att om min vinge är "olaglig" skall ta mig f-n varenda s40 s70 saab 9-5 etc med vinge också underkännas för dom har inte heller några mjukplastvingar !!!

Jag snackade med nån teknisk support på bilprovningen igår eftermiddag och han tyckte jag skulle åka tillbaks och visa bilen för platschefen där och se vad han sa och det tänker jag göra så vi får se vad som kommer ut av det.

To be continued !!

Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Stå på Dig och glöm för allt i världen inte att yrka på ersättning för allt extra besvär.Förlorad arbetstid,extraresor etc. Tyvärr har bilprovare ibland en tendens att till varje pris hålla med varandra! Som en liten sekt nästan!!! Som tröst är du inte den förste och förmodligen inte den siste som lämnar besikningen fly förb....

OO=00=OO
ha
413
hajen
AMG C63
Porsche Cayenne Turbo
Detta låter helt absurt. Funkar det inte hos platschefen så är ju den lokala tidningen en god ide. Det är ju trots allt rätt så många mäniskor som berörs.
Stå på dig.
po
68
pop
735i -92 (sonens bil)
Hur har det gått för dig med ditt besiktningsproblem?
Jag är lite intresserad av att höra fortsättninge, eller om någon annan råkat ut för samm eller liknande sak

KRAMA VARANDRA I TRAFIKEN
52
134
525I 93
BMW M5 3.6-90

ÄR DOM INTE KLOK!!!
Det jag vet är att vingarna måste vara monterade i ytterkant. Detta för att man inte ska fastna i nån kant om man råkar köra på nån gående....men förbjuda den för att den e hård funkar ju inte!!! Dom kan få lite ideér dom där besiktningsmännen ibland...
Dr.BMW@solna
Fy fan vilka tramserier dom håller på med!!!
Bes.gubben insåg säkert att han var ute cyklade,
men skulle aldrig erkänna det.

336i-89,318i-88
Gizzmo
det e ju synd att klanka ner på bilprovningen dom flesta gör ju ett bra jobb och har översende med vissa saker som lätt tonade baklampor m.m med även dom har ju idioteranställda...

så det e ju bara ta ett bett i det sura äpplet och be han fara å flyga

//Jerry G
Po
664
Pompe
2800 cs -70
3,0 La -75b
Besiktade bilen för tre månader sedan, fick lite olika anmärkningar, främst bromsarna(stått länge), men även lite annat(stötdämpare, hastighetsmätare, bromsrör). Höll på länge med att få rätt på bromsarna, vilket innebar att ombesiktningstiden gick ut. Kör in bilen med fixade bromsar men utan det andra åtgärdat och får ett protokoll med ungefär lika många saker, men anmärkningar på helt andra saker! Nu var det helt plötsligt inga problem med bromsrören,stöttorna och allt det andra, utan nu var problemen avgasrörsläckage(precis samma lilla läckage som vid förra bes) hjullager och bränsleläckage(som inte fanns, han tyckte att bränslefiltret såg fuktigt ut!?).Bilen har under denna tid rullat 1,5 mil.

Jag har all respekt för och tycker bilprovningen är mycket bra för att uppmärksamma problem som kan göra bilen trafikfarlig, men när bedömningen är så subjektiv att en bil kan få helt olika bedömningar beroende på vem som besiktar gör att man blir lite mörkrädd. När kommer min bil att bli en trafikfara för att en besikningsman är på gott humör och "släpper igenom" något som han borde anmärka på?

Problemet som beskriv i inlägget ovan är ju helt enkelt en enskild idiot som tror och tycker i en situation som han inte har kontroll över. Det är en skandal när detta tyckande drabbar vanliga bilägare som Nicke.

För övrigt undrar jag om det bara är jag som saknar det gamla hederliga "besiktiga" i st för "besikta"?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Här är en annan historia.
Min flickvän hade för några år sedan en gammal Golf GTI -83. Efter att den hade spökat med helljuset på vänster sida ett tag så fick jag ordning på grejerna efter att ha konstaterat att helljuskabeln på den sidan var jord!? Nåväl, jag lade lite snyggt en kabel från höger helljus till vänster så att ljuset fungerade på båda sidor utan att börja koppla in nya relä. Kabeln låg på dragen på plåten ca 5cm framför kylaren under motorhuven.
Döm om min förvåning när bilen på besiktningen fick en tvåa för den kabeldragningen!! Gubben menade att värmen från kylaren kunde smälta sönder kabeln. Med det resonemanget skulle hälften av alla kablar i motorrummet börja brinna menade jag på (det var jag som tog bilen till Bilprovningen) men han gav inte med sig utan muttrade bara något om gamla bilar och ungdomar. Samma besiktingsman släppte på samma besiktning genom en främre bromsskiva som var max 2mm tjock på ena sidan ventileringen samt tog på en 2cm smal remsa. Jag påpekade detta men fick till svar att bilen ändå inte drog snett!
Hemma igen så drog jag sedan om kabeln och bytte även bromsskivor och belägg fram fastän de gamla var godkända och gjorde ombesiktning. Denna gång fick jag en trevlig prick som undrade hur jag kunde få en 2:a på kabeldragning, jag förklarade och han skrattade och skakade på huvudet.
Det verkar som om man borde se över rutinerna på Bilprovningen AB, jag är ju långt ifrån den enda som har varit med om dumheter på besiktningen.

bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Hadde samma problem när jag hadde min pontiac fiero88.

Jag var tvungen att ta bort den varje gång jag skulle in, sen monterade jag tillbaka den när de såg på. Då skrattade de lite lätt. Helt sjukt!!!
Ni
32
Nicke525ix
525ix -92
Hej igen allihop !!

Jag har tyvärr bara bistra nyheter angående min vinge....den skall monteras ned inför ombesiktningen även fast det bär mig emot någonting fruktansvärt. Att ens försöka klaga får bara motsatt effekt....det är som att hälla vatten på en gås för att citera nåt gammalt ordspråk.

Man får lugnt konstatera att bilprovningen nog har ett och annat som de borde se över men eftersom de inte verkar ha någon självkritik alls så får vi bilintresserade lugnt finna oss i deras patetiska tester som tydligen kan visa att vad som helst är "lagligt" alternativt "olagligt".

Till Ridern: Till mig sa gubben att vingen måste sitta fast hela vägen längs med bakluckan och inte bara i kanterna om den var i hårdplast....hade den varit i mjukplast a la 80-tals sierra så hade det gått bra tydligen.

Jaja nog snackat om detta.....jag får ta fram verktygen och montera ned den bara. Inte mycket att göra åt, men jag kan lova att jag nästa år skickar tjejen och besiktar så får vi se om den minsann inte glider igenom utan problem.
Min uppfattning är: Bilprovningen behöver en konkurrent! Liksom posten, apoteken, systemet m.fl. Då kommer serviceandan fram!
Minns ett verk som höll oss med telefoner av svart bakelit, modem mm fick INTE köpas, liksom t.ex. även telexmaskiner och VHF-radio till båten. Man hade även uniform med blanka knappar... Ve den som opponerade sig. Annat nu, men det finns många "verk" kvar.

FP
Frantzen
Ja dessa besiktningsmän, men här ska ni ju verkligen få en rövarhistoria, iaf å det bättre hållet, ja ett par kompisar köpte förra hösten en nybes gammal långmerca av 71 års modell, å hur i h'lvete den kunde gå igenom är för mig ett under, vi börjar väl frammifrån å går bak då, när vi först hämtade den så var motorn så slut så innan vi fått hem den (ca 2mil) så hade veven + en stacke kikat ut genom blocket, en sån motor kan ju knappast gått igenom med co å allt sånt skit, sen elsystemet var väl en historia för sig, såg mest ut som en spindel vart där å vävt ett nät, plockade väl ut en 10-15m kabel från motorummet som gick från batteriet till INGENSTANS, sen hade dom dragit nya bromsrö fram åxå, ungefär lika snyggt som kablarna, redan då hade vi rå dimpen, å när vi ändå är inne på det här med bromsdetaljer, så vare så fint så inte ens bromsservon funka för fem öre å hade inte sågjort sen vi hämta den, vi fortsatte vår färd, kolla lysen å sånt, det funkade prima, slog på tändningsknapparna, jajamensan, 2st, en för laddningen å en för stjälva tändningen så att säga, de var såpass fint så efter det så stog dom på hela tin, vare sig man vippa på brytarna lr inte, aja, skitsamma tänkte vi, prova p-bromsen, tog fint å problemfritt tills vi skulle ha ur den, då gick den inte upp igen, jaja, skitsamma, ur med backarna bara, kika lite under på "vrålåket" lika fina bromsledningar där som fram, inte fastsatt nånstans, vi kom ända bak till typ skuffen så att säga, trot lr ej men golvet var fint, iofs nybytt men ändå, när vi kom fram till skuffen, möttes vi av en läckande tank å lite till, tanken var alltså sönderrostad, aja, skitsamma duger å supa i tyckte vi, vi bytte motor i den, drog ut på en provrund i dom djupa dalaskogarna, förutom att den koka värre än en fritös, motorn lät som två punc 15" på fulltukt så tappade vi åxå avgassystemet, jo seru, då vare fästen bak i skuffgolvet som gett upp å rostat av, å nu ska ni inte tro att den gått ett liv som folkrace bil mellan bes å vi köpte den, utan gått max 20 mil å sen stått i 2v, mig veterligen så kommer inte så jävla mycket fel på en gång lr så kanske vi hade extrem otur med det, aja, till kontentan, den var besiktad i avesta där, så en stor eloge till besiktningsmännen i avesta för ett fint å grundligt jobb ;)
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
jo...besiktningsmän kan vara "smidiga"....jag råkade på en sådan en gång som gav mig en ombesiktning (2:a) p.g.a en enda anmärkning....nämligen dåligt gummi på ett torkarblad.
Jag föreslog både att jag kunde skifta mellan den dåliga torkaren och bakrutetorkaren och att jag skulle åka och köpa ett nytt och komma tbx och visa upp bilen...men det gick inte för sig så jag fick snällt boka tid för en ombesiktning...
..*ler nu...men inte då*..
sportsbmw
Du skulle sagt till den besiktningsmannen, som genom min egna uppfattning måste ha lika mycket IQ som jag har i skostorlek, att det ska ju han veta, och sen så skulle du frågat honom om han skulle vilja steppa omkring i lokalen med en PLAST BRYGGA i överkäken, och då skulle han få välja om han skulle vilja ha hårdplast eller mjukplast....suck.....vilket PUCKO!

/ Rickard!

/// BMW RULES ///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.