|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en kompis som velar mellan att köpa en BMW 525 från -92 (24 ventilaren?) och Golf VR6. Undrar om någon här ägt båda bilarna och kunde jämföra kostnader för reservdelar, service etc. etc. /J | |
|
Jag hade nog valt VR6 an om han är 18 och vill leka... |
|
|
Båda bilarna är dyrare än genomsnittet i det mesta. Golfen kanske är lite roligare om det är det din kompis är ute efter. Däremot är 525:an överlägsen i kvalitet rakt igenom. Det är ju egentligen två HELT olika bilar - en liten "tonårsracer" och en relativt stor komfortvagn. |
|
|
Varför välja mellan 525 och en vr6, det är ju två HELT skilda vagnar. Säg åt han att prova en 325 E36 istället, då har ju både komfort och "busbil"... |
|
|
Oops dagens eko..... |
|
|
Vaddå vr6 roligare. Hallå ... framhjulsdriven.. ? Jag skulle helt klart välja bmw'n. Om inte för kvaliteten, så av den mycket större körglädjen som kommer av bakhjulsdriften. |
|
|
Instämmer med ojay! BMW vinner i min bok på precis ALLA punkter: Bättre komfort Likvärdig prestanda Roligare SNYGGARE fast det är klart, jag hade "aldrig" kunnat tänka mig något annat än en BMW.... :-/ Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| Det jag menar med roligare är att Golf är en liten lätt bil jämfört med ganska tunga 525 och det gör att jag på fullt allvar tror att en 18-åring tycker att Golfen känns mycket piggare och roligare än 525. Det var så jag menade. :) | |
| Ok, jag missade att det var en 525:a. Trodde det var 325 det snackades om. Men golfen är väl inte sådär liten och smärt den heller.. 1300 kg.. | |
|
Det är ju som sagt helt olika bilar... Själv skulle jag ha valt golfen eftersom det är mera GTi bil om man kan säga så om VR6'an sen beror det som sagt på vad din polare är ute efter.. BMW'n är jue som sagt en "familjebil" i gämförelse. Ska han ha en VR6 så tycker jag han ska satsa lite extra å få en syncro... Då har han ju inte den tråkiga framhjulsdriften utan fyrhjulsdrift... Eller så säger du te han å satsa på en 2002 turbo. då har han frän busbil...=) |
|
|
nofx16: Ibland förstår jag inte hur du resonerar. Varför kan du inte göra en ärlig bedömning till en kille istället för att som alltid annars höja BMW till skyarna. Har du överhuvudtaget kört båda bilarna en längre sträcka för att göra en såpass direkt bedömning som säger att BMW:n vinner på ALLA punkter? Jonasjonas: Jag har själv haft en VR6 och har dessutom kört väldigt mycket 525 E34. Golfen är roligare. Det är inget snack om det. Den både upplevs som och är snabbare, både rakt fram och på småvägar. Som tidigare sagt är dessa två bilar väldigt olika i karaktären. Eftersom jag inte ägt 525:an kommenterar jag inte kostnader för denna. Golfen är en relativt lätt bil som går att köra snålt. Mitt rekord var 0.69 l/mil vid motorvägskörning i 110 km/h och 10 mil. Servicen är inte dyrare än normalbilen då motorn är en relativt okomplicerad konstruktion och delarna som skiljer VR6 från övriga golfar ofta är hämtade från större VW. Bilen håller god mekanisk kvalitet och under mina 4000 mil med bilen var allt jag behövde byta en halvljuslampa + normal service. Annars är det som alltid när man köper bil. Service, kolla tidigare ägare m.m. /Rantzow |
|
|
Rantzow, I vilken del av min bedömning är jag inte ärlig? Jag säger bara vad jag tycker och hade föredragit om jag vore i samma situation. Givetvis är jag subjektiv, vilket jag påpekar två gånger: "i MIN bok......" "fast det är klart, jag hade "aldrig" kunnat tänka mig något annat än en BMW.... :-/". Så visst är jag objektiv, men utger mig heller inte för att vara subjektiv. "ALLA punkter" kanske var att ta i men jag kan då inte komma på någon anledning till varför JAG skulle välja golfen..... Har kört 525, och åkt VR6. Troligen inte lika mycket som du, men jag tycker ändå att jag har rätt att framföra min åsikt...? Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
nofx16: Självfallet har du rätt att göra en egen bedömning av saken. Min åsikt står fast att om man inte har erfarenhet av bilarna och kan låta den tala, ska man i det här fallet. Som du kanske läste i "jonasjonas" inlägg så undrade han "om någon här ägt". F.ö. ville "jonasjonas" inte ha reda på vilken bil du skulle valt eller inte valt, utan han ville ha klara åsikter och fakta om vad som gällde för de olika bilarna. No offence, amigo. |
|
|
vr6:an har ju ett grymt insugsljud, om man nu är svag för det. mvh Berg - Länk |
|
|
Rantzow, Du har helt rätt, det som efterfrågades var ekonomiska synpunkter. Jag erbjöd dessvärre bara mina reflexioner över valet, som ett svar på de som gjort inlägg, inte direkt riktat till Jonasjonas. Ber om ursäkt för det. För övrigt gör du helt rätt i att erbjuda dina, mer objektiva, åsikter som motpol till mina vinklade, speciellt som du har mer erfarenhet i ämnet än jag :) No offense taken and none intended :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Hej, Tack för alla bra svar. Blir nog troligtvis en Golf för hans del, tror jag. :) |
|
|
Jag har ägt Golf vr6 93:a och BMW 530i 93:a. Helt olika bilar verkligen. Jag tröttnade på att Golfen var bullrig och stötig. Det positiva med vr6an var att den var mycket roligare och kändes kvickare än 530:n. Ekonomin är helt väsensskild. Golfen kostade inte mer vilken bil som helst att äga, relativt lite och billiga/mycket billiga reparationer också i förhållande till BMW:n. Har för mig att det enda som mig veterligen är riktigt dyrt på Golf vr6 än avgassystemet. /Simon |
|
Marcel |
Jag hade valt 525;an, just utseende mässigt, men ska man leka så är nog VR6;an ett bättre val. |
| jonasjonas, varför tvekar din kompis mellan just dessa två bilar? De är ju så olika. Vill man ha en lekvänlig bmw kan man ju ta en 3-serie tex. | |
|
Precis som Simon_en så har jag också ägt en 530 1993 och en VR6 1993. Att jämföra dessa under samma kategori är ju helt fel egentligen. Det som är vanligt fel på VR6:orna är synkringarna mellan 1:an - 2:an och 2:an - 3:an. Kan man inte mecka ihop sånt här själv så är det DYRT!! VAG skulle ha ca 15 lappar för att renovera lådan. Avgassystemet är ganska dyrt men inte jämfört en 530 V8. Se till att kamkedja och glidskenor är bytta på Golfen innan köp. Det är också syrt. Min var renoverad för drygt 20 lappar när jag köpte den vilket var ett stort plus. Jag har inte mycket erfarenhet av just 525 24V som diskuteras här, men jag tror att en 525 24V är lättare att jämföra med en 530. Skiljer inte så mycket menar jag på förutom just motorn. Jag tycker/tror att en 525:a har man för komfortens och storlekens skull, medans VR6:an är lite "roligare" att köra. Man tycker att de går bra, har ett underbart insugsljud med öppet filter, finns mängder med styling och är billigare att äga (TROR jag). /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
|
Jag skulle ha valt Vr6an för 525an faller inte mig i smaken för gubbig på nå viss och förstor i mina ögon....Har faktist varit inne på en vr6a men jag gav upp de när jag hade så mycket problem med min golf2a ...Fast igentligen fattar jag inte varför jag köpte mig en bmw då eftersom min kille har bara haft problem med sina Bmw...Men nu hittade jag min 325a till rimligt pris renoverad topp och kvitton på allt och rikigt skött vad mer kan man önska sig och ungefär lika mycke hästar som vr6an plus hade jag köp den så hade jag minst på lagt ut 20000 till för att köpa en sån med samma krav som min bmw nu har ...Men för dom pengarna jag sparde på och köpa min bmw så kan jag lägga på den och få den jävligt fin och enu bättre en vad den redan är =)) Mvh Teres =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.