|
|
|
|---|---|
|
Vad välja? Jag har insett att jag behöver en större kombi än min 325iT E30 om man nu kan kalla den för det. Känner ett sug efter bättre komfort också. En sänkt E30 på 215/40 17" kan bli påfrestande! Vill inte göra avkall på motor. Min lätt fixade 325 är det stänk i och jag vill ha samma prestanda. Vad ska jag välja 530 eller 540. Är det så stor skillnad att det motsvarar prisskillnaden? Nu tänker jag mest på driften då det inte är så stort tillägg på inköp. Till sak hör att jag pendlar en 3000mil och år. Kan tänka mig fler mil i min 318 för att det ska gå ihop. Ska jag välja en annan modell helt enkelt? // Anders | |
|
Det ÄR skillnad på 530 och 540. Av vad jag upplevt hittils så är nog 530 lite mer lik den bil du har idag i motorkaraktären. 540 bara matar o matar o matar.. tycker inte det händer så mycket, mer än att det går rysligt fort. 530 är, i mitt tycke, lite ättrigare. Jag _tror_ inte att det skiljer nåt sådär jättemycket i driftskostnad, faktiskt. Däremot verkar automatlådorna i 540 ha vissa problem. Verkar vara vanligare än på 530 med strul... Mitt råd är nog att provköra båda och se vilken motor som passar dig. Komforten lär väl vara bra mycket högre än i E30 med 215/40 :) Ta även en kik på touringklubbens hemsida: Länk Där finns "touring-dårar" som också har erfarenheter från 530/540. Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
åkte en 323 e30 i många år, innan jag bytte upp mig till en 530 v8 Det går inte att jämföra komforten mellan dom två bilarna. Dels har du vikten, en tyngre bil = mjukare gång det är en helt annan hjulupphängning på e34 e39 mot e30 . Sedan har du motorn ,jag säger bara en sak v8 suger :) inte bara i plånboken utan i ryggen också . Innan jag köpte min 530 provkörde jag ett 540 lik . Visst det suger lite mer, men enligt mitt tycke känns en 530 manuell med ett chipp, mer sportbilskänsla än 540 automat. Bmw = Kvallite och Känsla Länk |
|
|
Har också provat båda och tycker att det inte skiljer så mycket som det gör på pappret. Är problem míndre med automaten i 530? Trodde det var samma låda... Vad gör ett chip, avgas och filter på en 530? Det brukar bli roligare klipp i en sådan motor än en orginal. Roligare med trimmad 530 än orginal 540. Någon som har koll på faktiska driftskostnaderna? Försäkring? // Anders |
|
|
Kolla min sida för uppgifter om 530. _____ Micke Länk Länk |
|
|
Jo du och alla ni andra. En chippad 540 utan fartspärr är betydligt roligare än en 530. Problemet uppstår först den dag man beslutar sig för att byta upp sig. Visst finns det bilar med fler hkr, men V8:an blir inte lätt att matcha. |
|
|
Hehe. Det är därför man börjar med lilla åttan. :-) _____ Micke Länk Länk |
|
|
Nej, jag tror inte att det sitter likadana lådor i 530/540. Vad jag har förstått så är det en ZF 5HP18 i 530 och en ZF 5HP30 i 540... Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Så plastkuleproblemet finns inte på 530? Känns faktiskt som om jag börjar med en E34 530 och när jag har råd om några år, byter upp mig till en E39 540! Har också den erfarenheten att man inte ska börja för strarkt då man vill byta upp sig efterhand. Min första bil var en E21 323, inte så lyckat. Skulle börjat med en 318 istället! // Anders |
|
|
Jag har inte blivit riktigt klok på var det sitter plastkula, vilka lådor som är "lika" osv. Det skall visst inte skilja något mellan den adaptiva lådan (som jag har i min) och den "vanliga", äldre automaten rent mekaniskt. Det skall visst vara styrningen till lådan som skiljer. Om du söker på "plastkula" eller 5HP30 så lär du nog hitta en del att läsa om..eller sök på "automat" för all del. Mvh Patrik - nöjd 530iAt ägare :) _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Tänkte på en sak till: "Känns faktiskt som om jag börjar med en E34 530..." Mitt tips är att köpa den bil som är RÄTT. Sen om det är en 540 eller 530 kan nog kvitta. Det viktiga är att man får tag i en ärlig, problemfri bil. Var på det sättet jag köpte touring. Ensamstående utan barn och behov av att kunna lasta...vad skall jag med touring till? ;-) Men bilen kändes rätt, så det fick bli den. Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
|
Här står vilka modeller som kan vara berörda av plastkuleproblematiken: Länk Mattias K och jag har bytt plastkulor på en tredje 5HP30 idag på morgonen, en 540i -93 som visat svåra symptom. Vi fotograferade tillvägagångssättet och planerar att så småningom komma med ett mekartips. Jag måste tillägga att plastkulebytet må vara slabbigt, men det känns som en baggis att komma tillrätta med jämfört med de svårdefinierade och envisa växlingsproblem som finns i ett par 530:or i bekantskapskretsen. Bortsett från dom idiotiska plastkulorna är nog 5HP30:n i 540i E34 extremt stryktålig. Mvh /Janne |
|
|
Tänkte kolla på båda v8:orna samtidigt men eftersom 530 är vanligare så har jag fler att titta på än om jag bara hade kollat efter 540. Enklare att hitta DEN bilen om man har fler att välja på. Funderar på att importera genom en seriös firma. OM det nu finns seriösa bilhandlare! // Anders |
|
|
Då skickar jag min 540 till dig sedan Jan ;) // Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.