AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
782

Är det bra att skifta sida på däcken.

Min bil sliter ordentligt på insidan av bakdäcken, blir det bra att åka till däckverkstaden och kränga om däcken, skifta höger/vänster eller blir det ännu sämre.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Se till att göra en hjulinställning!

Z3 har väl iofs rätt begränsade inställningsmöjligheter för bakaxeln....

Har du sänkt bilen?
Då brukar detta fenomen uppstå!

Att byta rotationsriktning på däcken brukar inte däckfabrikanterna rekommendera, då det innverkar negativt på både livslängd och grepp!
Dvs. om du kränger däcken måste du även byta sida för att det skall bli rätt. Detta förutsätter att du inte har assymetriska däck (som har en "utsida" och en "insida").

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det beror ju lite på om du kan göra detta, men har du inte ett riktningsberoende mönster utan däcket kan snurra åt båda håll,
så kan du kränga av däcket och vända det på fälgen och hoppas på att det blir jämnare slitet dvs kan köra längre.
Med de hjulvinklar som syns på dina bilder så är det inte konstigt att du får ett däcksslitage med insidan först och är ju inte så mycket att göra åt, utan att försöka vända däcken.
Eller tänka om i sänkningshänseende och däcksbredd.
Blir ju rejält kostsamt i längden.

///MVH Hasso
Länk

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Precis som Johan säger kan man ju byta plats på däcken även om de har en bestämd rotationsriktning, så länge de inte är assymetriska. Då får man ju bara byta så att det som var utsida på vänster sida blir insida på höger sida, och tvärt om...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Har samma problem på min bil :(

Fast jag han aldrig byta sida så nu finns det inget gummi kvar på insidan bara mettal :(

Eftersom jag har riktningsberoende mönster måste däcken krängas av och byta sida på bilen, däcken är inte assymetriska.

Min fråga var om det lönar sig att göra så eller om man kanske sliter ned däcken ännu snabbare i eftersom ytterkanterna kommer att hänga i luften efter jag bytat sida på däcken.
Får kolla med min däckhandlare.

Johan B, det är där bak jag sliter snett, inget som går att justera, då hade jag givetvis gjort det. Vet att det finns andra spindlar att köpa, men vet inte var.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är absolut lönt att skifta sida på däcken. Sliter den så hårt på insidan som dina tycks göra kan du ju köra lika långt efter att du skiftat däcken som du gjorde innan du skiftade däcken. (Förutsatt att du skiftar i tid naturligtvis, annars är ju däcken skrot när kordväven börjar synas på insidan.)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
he he....

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.