AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
329

Vad är rätt vikt?

I min instruktionsbok står det att en Z3 väger 1260 kg inkl. förare, men i mitt reg.bevis väger bilen 1500 kg. Är det lädersäten, M-Chassi mm. som gör att min bil är så mycket tyngre. Eller gäller 1260 kg en 1.8'a.

Bilen vägdes ju vid registreringsbesiktning så det borde stämma. Vid detta tillfälle satt det andra 18" hjul på än de jag har nu, men de kan väl knappast ha vägt så mycket.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Misstänker att det står i instruktionsboken att det gäller en "naken" bil utan extrautrustning!

Luftkonditionering, elhissar, större hjul, automatlåda, stereo med högtalare, skinnklädsel, lyktspolare etc. är sådant som får kilona att springa iväg rätt snabbt!

Dessutom är det inte säkert att man har mätt vikten med alla vätskor uppfyllda (ex bensin och spolarvätska).

Utöver detta kan det vara så att bilar med "Kalltland-ausfeurhung" kanske har större batteri och kraftigare generator för att klara av elsitsar mm....

Mvh
bo
282
bobbby
320i -91
Måste fråga om den är importerad? Jag vet några som har haft problem med vikten på bilen om den har varit importerad. De kan stå en vikt på den tyska sidan, en annan på den svenska och en tredje när man väl har besiktigat den
Om du importerar den så väger man ju bilen så då är det ju rätt vikt som står i regbeviset (för just den bilen). Plocka ut allt som väger vid regbesiktning så kanska ni har tur och kommer ner en skatteklass.

/T.P.
Länk
bo
282
bobbby
320i -91
Du kan även sätta på däck som har en lägre bärighet så kan du få ner totalvikten
bobby, bilen är importerad.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att använda däck med lägre bärighet (load index) än vad som anges i regbeviset/instruktionsboken, är inte bara olagligt, det är dessutom ganska osmart pga att däcken slits mycket snabbt och i extremfall kan resultera i att däcken går sönder!

Dessutom är det tveksamt om det ger någon märkbar viktminskning.

Däremot är det rätt stor viktskillnad mellan exempelvis ett 16"-hjul och ett 18"-hjul! Större hjul kan väga många kilo mer....

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.