AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.567

Kraftiga vibrationer i 90 km/h.

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Får kraftiga vibrationer i hastigheter över 90km/h.
Tom 90 går hur lent som helst men så fort man kommer över 90km/h så är det kraftiga vibrationer... nästan så det inte går att köra rakt längre. Har balanserat däcken men det hjälpte inte.
ngn som vet vad det kan vara?
Da
43
David E
M5 -94
730d -11
X5 4,6is -02
Undre bärarmsnussningarna, klassiskt, prova att bromsa lätt om detta förstärker vibrationernar, för att sedan försvinna om du ökar bromstrycket så är svaret givet.

Mvh - David
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka däck och fälgar använder du?

Låter som om det skulle kunna vara så att du har en fälg med för stort centrumhål och behöver centreringsringar till fälgarna så att de hamnar rätt!

Ett annat alternativ kan vara att fälgar och/eller däcken är orunda. Då hjälper inga balanseringar i världen!

Just runt 90 km/h brukar alla vibrationer som kan härledas till hjul/däck, vara som värst!

Mvh
Hej Mugge!

Det låter som att du har fått ett klassiskt fel på din E34. Det finns tom. så mycket erfarenhet på detta området så att man kan lokalisera felet med anledning av när vibrationerna inträffar;

Som du beskriver det med vibrationer först vid 90 och över så låter det definitivt som kardanaxeln - om du dessutom får ett hörbart "durrande" ljud till vibrationerna så bör det vara;

- Den så kallade "Hardyskivan" är sliten (sitter längst fram mot växellådan och skall ta bort vibrationer) eller alternativt så har den kommit ur sitt läge.
- Bultarna kan helt enkelt vara för löst åtdragna. M10 bult skall dra med 72 Nm och M12 med 123 Nm
- Knutkorsen kan vara slitna - max spel är 0,15 mm
- Mellanlagret kan vara slitet eller fel monterat. Bytes alternativt kontroll att det sitter rätt. Justeras genom att flytta hållaren till mellanlagret framåt eller bakåt. Centrum skall vara 4-6 mm MOT fronten. I höjd kan du justera det med shims, max 3 mm - sedan börjar du få för mycket fel vinkel i stången.
-Det finns en gummiskiva även i slutet av kardanen. Minst troligt, men det kan vara denna också.

Om du byter något lager glöm inte att använda rikligt av lagerfettet som medföljer. RIKLIGT

Hoppas detta kan vara till någon hjälp
fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
cred till dig Semper fi..mycket informativt inlägg!
K.
151
K.N.
525iA Touring -93
Hej!
Har också haft lite frågor om detta Länk

Om det nu är som David E tror, (undre bärarmsbussningarna)skulle då skakningarna bli värre eller upphöra vid högre hastigheter?

Semper fi; om jag nu har skakningar, och dessa upphör vid lite högre hastigheter, och intensiteten varierar med gaspådrag, och jag inte hör något durrande ljud, och jag har bmw:s originalfälgar till bilen, är det däcken då?
Kajo

Vorsprang dürch Wirkungsgrad.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En sak angående BMW-originalhjul:
Har du hjul som är avsedda för E34 och inte E39?
E39 har ett större navhål och sätter du E39-fälgar på en E34:a utan att använda dig av centreringsringar, kommer vibrationerna som ett brev på posten....

Mvh
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har BMW original plåtfälgar och jag har använt de däcken under hela vintern och aldrig haft dessa problem.

Ska testa det där med bromstryck.

Kommer inte heller ihåg om det är så att det fanns durrande ljud från bilen.

Får ta och testköra bilen igen.

Tack för alla tips... jag ska testköra bilen och återkommer med resultatet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Har testkört bilen nu.

Gjorde ett par 0 - 130 acc. vibrationerna började vid 95 och var som kraftigast vid 110 km/h och vid 130 kändes det som om vibrationerna hade dämpatas kraftigt. Men var inte uppe i 130 mer än ngn sekund. (annars hade jag missat avfarten).

vibrationerna är så kraftiga att bilens CD spelare inte klarar av att läsa av cd skivan.

vibrationerna påverkas varkan av mjuka inbromsningar eller av kraftiga sådana. Givetvis så upphör vibrationerna när hastigheten sjunker under 90.

Vibrationerna är mkt kraftigare om jag har i 3:an och full gas när jag når 100 än om jag har i 5:an och full gas.

Det uppkommer ett dunkande ljud i samband med vibrationerna, det "dunkar" 2ggr per sekund ungefär i 100km/h.

Det känns som om vibrationerna kommer från framvagnen även om kardanen verkar det mest troliga här.

Sen få hörs det ett klonk ljud från framvagnen när jag återgår till normalt rattläge från att ha vridit ratten till nästan max, tex vid fick parkeringar o dyl.

Kanske det har ngt med vibrationerna att göra? kanske ngt stag / led eller bärarm i framvagnen? några tips eller förslag?
bl
91
blazern
750iA -92 (E32)
Min bil klonkar när jag kör i gupp eller dylikt och det är jag 99% säker på att det är de sk. vertikalstagen.

Dessutom började bilen helt utan vidare vibrera en vacker dag när man uppnådde 90 km/h, körde in till däckverkstad för att rätta till framvagnen (trodde jag) men då visade de sig att framdäcken var smått spruckna på mitten, inget jag såg när de satt på bilen, så det hela gick lös på 1700:- och 2 nya framdäck, men vibrationerna försvann som tur var ;)

Länk
Mugge jag återkommer med info om min 530 efter byte och justering av snäckan.

Det låter lite som ditt problem härstammar från drivlinan, men upplevs annorlunda pga kassa bussningar i framvagnen.
(har hänt mig med en FÅÅÅRD)

Hoppas du får ordning på din bil.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ok tackar för all hjälp.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
David> Vad kostar undre bärarmsbussningar då?

*BAWORAK*
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Detta problem måste nästan härledas till minst två samverkande fel, dels något som ger obalansen och dels något som låter den fortplanta sig som den gör. Troligtvis kommer obalansen från ett felbalanserat eller orunt däck/fälg, och dåliga lagringar i casterstagen eller ev. glapp i styrinrättningen låter obalansen fortplanta sig genom hela framvagnen.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

OD
117
ODO
525i -89
har bytt fälgar till en uppsättning 17tummare, och vips så försvann nästan alla symptom.
Måste ha varit en av originalfälgarna som fått sig en smäll.....
Fast när jag bromsar så skakar det rejält, fast det beror nog på andra saker kanske....
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Bytt framdäck... och då försvann vibrationerna....

Trodde verkligen inte att det var däcket, men nu är det ur världen iaf.

Tack för all hjälp.
Visa användare
21
540iA
BMW 540iA-94
Hejsan!

Jag har ett liknande problem,hela min framvagn skakar och det börjar vid 75 och slutar vid 90 ja vet inta va det kan va heller?
Mugge på min bil var det nog inte bussningarna som spökade, bytte blev ingen stor skillnad. Ska nu byta bromsskivor o belägg.

Jag trodde först att de var däcken på min också, men bytte till sommar hjul samma fenomen.

Ha de bra och njut av en skakfri BMW
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Den skakar fortfarande :(

när jag körde hem från bmwpower träffen så märkte jag att den skakar igen. Nu är det ett ngt annat.. och det skakar vid 100 och slutar vid 120. sen är skakningarna mycket svagare.

Ska åka upp till mina föräldrar och slänga på sommardäcken, hoppas skakningarna försvinner efter det.

Hoppas du får ordning på din bil.
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Hej Mugge
Hade samma fel på min E28. Bytte skivorna o beläggen, samt ena styrstaget, vart som (nästan) ny. Styrstagen kan vara lite sliten och i rätt hastighet så börjar ju sakerna vibrera. Köp nya, kostar inte så mycke, jag menar, det är värt att slippa vibbarna(av de slaget sas).

Ronny

BMW Såklart
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har bytt till sommardäcken nu... de kraftiga skakningarna har försvunnit men bilen skakar fortfarande fast mkt mindre.
Detta ska bytas.. hoppas att skakningarna försvinner då

1. stabiliseringstagen
2. bärarmsbussningarna
3. framvagnsinställning

hoppas på skakningarna försvinner..

annars får jag se...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.