AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
743

"Ofarligt" att chippa en automatare?

Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
E inne på att chippa min bil, Men efter att ha hört me lite folk så tycker dom att man kanske inte ska göra d om man har automatlåda...
nån här som kan lite om sånt här?? e de "ofarligt" att chippa den eller??
mvh Daniel

-------

"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag ser ingen anledning till att det skulle vara "farligare" att chippa en bil med automatlåda än en med manuell låda...?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan tänka mig att resonemanget grundar sig i att vissa turbobilars automatlådor inte klarar det ökade vridmomentet när de chippas om!

Med tanke på den lilla effekt-/vridmomentsökning du får i en sugmotor, bör det inte vara några problem.

På nya bilar med automatlåda kan det kanske vara annorlunda, då elektroniken i automatlådan och motorn oftast samverkar för att få bra växlingar. Om man chippar om en sådan bil, finns det kanske risk för att man stör detta samspel.....

Mvh
ol
1
olof l
325ci -93
Hej!
Jag har en sedan 2 år chippad 325ci -93 automat med sportluftfilter och sportavgassystem. Bilen går alldeles utmärkt och är märkbart snabbare. Bara att rekommendera.
Frågor, kontakta gärna mig på o.l.g@telia.com
Enda problemet är att om du höjer varvskyddet och kör på det fasta lägena på lådan och drar den till tex 7000rpm (org 6500rpm) så kommer nödprogrammet i lådan hoppa in och bara på på högsta växeln. Men det är bara att rycka säkringen en liten stund så nollställs det.

Mvh
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.