AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
816

Höja oktanhalten

St
53
Stubben
318is coupé -92
Är det skadligt för motorn att höja för mycket och då menar jag om jag tankar 98oktan och fyller i en oktanbooster?

MVH//TF

*Det kostar att ligga på topp*
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorn kan aldrig ta skada av för högt oktantal!

Däremot är det mycket tveksamt om oktanbooster verkligen fungerar i verkligheten! Det verkar inte finnas någon oberoende testning som kan påvisa det! Jag har letat men inte funnit någon! Däremot har jag läst något test där man kom fram till att injectioncleaner från STP gav högre oktantal än deras oktanbooster som gav en oktanhöjning inom felmarginalen för testet.....
Dvs. strunta i oktanboostern! (den är dessutom rätt dyr!)

Om jag inte minns fel, finns det inte någon knackningssensor på din motor, därmed är det nog tveksamt om du kommer att vinna något på att tanka 98 oktan!

Å andra sidan skadar det inte att prova, men var beredd på placeboeffekten.... ;o)

Mvh
Ja
760
JanF
530i-93
En liten fråga bara... varför 98 + booster på din bil, vinsten blir ju minimal, jag skulle alltid vara rädd om ventiler, lambdasoden och katten när man häller i boosters och sådant "främmade" i tanken...

Kanske kan vara ide för turbofreaks som vill ladda till enorma tryck med booster eller racebensin.
har för mig att m42 motorn har knacksensor, har läst i tidigare inlägg om vilka motorer som har knacksensorer (som efter viss efterforskning med sökfunktion nu verkar vara borta)

Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad...
tv
73
tvalkoppen
2002 Touring -73
320d Touring M-sport -10
Jag kör med just den boostern och nog går den bättre allt!!

varför inte bara köra på 98 oktan,de räcker gott å väl...men de kanske du redan gör!?
Visa användare
605
göran
525ixt-94
oktantal anger hur mycket tryck bränslet tål innan det självantänder.
för lågt oktantal kan skada motorn men inte för högt.

att betrakta en tillsats som främmande har ingen aning om
vad modern bensin innehåller och framställs.
Bensinen är så aggresiv i sig att man måste öka underhållet,
använda tillsatser och tömma vid stillstånd när man håller på
med äldre motorer, förgasare etc.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Ja
760
JanF
530i-93
Har aldrig påstått att ett för högt oktantal skulle kunna skada motorn.

Vad jag sade var att man kan inte alltid vara säker på vad alla små kul flaskor man uppmanas i allt från TV-shop till seriösa forskarstudier till att hälla i tanken så ska man få lägre förbrukning, renoverad motor, mer effekt, bättre personlighet osv osv.

Vissa är säkert bra, andra gör varken till eller ifrån, en del kan till och med vara skadliga. Är dock svårt att avgöra då dessa kommer och går som modeflugor. Är du t.ex 100% på att ingen av dessa innehåller extra aggresiva ämnen för t.ex packningar, att det inte påverkar bensinen egna smörjande egenskaper så att spridarna slits, eller höjer avgastemp så katten tar stryk.

Om du tankar kvalitetsbensin på en stor bensinkedja av 98 oktan så bör du klara dig långt. Självklart är bensinen i sig själv en blandning, men en stor leverantör får ju stå som en sorts kvalitetssäkring.
är det bara att tanka i 98 om man vill testa? måste man ha tom tank eller går det bra att blanda med 95?

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är bara att tanka på, ingen fara över huvudtaget. Men om du nu vill prova skillnaden är det väl bara att tanka i 98 "i sista stund" så du får mest av det liksom.. :)

M5, står det inte i din manual att du ska köra 98 förresten. Rekommendationen alltså... ??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

såg lite konstigt ut det sista..

Jimmy,
frågan var till dig. 98-oktan är väl det som är rekommenderat att köra på?
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Svar på ett tidigare inlägg i tråden:
M42 har knacksensor.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Anders s: det har jag ej kollat upp i manualen :) Någon annan som vet?

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Haglund, du har rätt!
Jag var lite osäker....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.