AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
702

Kan det finnas fler fel än generatorn?

Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Har bytt motor o i samma veva köpte jag nytt batteri som nu är tomt(2 dagar höll det). Det jag undrar är om det alltid är generatorn som går sönder eller kan det vara på vägen mellan generatorn o batteriet som laddningen upphör. Har testat byta laddrelä.
Skall tillägga att laddlampan lyser inte alls nån gång.
Har även instrumentproblem(temp,ekonmi,varvräk) kan vara därför som laddlampan inte funkar

T.F
PE
630
PESK
740iA e32
Testa att byta lampa, är den sönder då laddar bilen inte alls..
så problemet ligger nog i lampan...
Peo
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har förmodligen inte anslutit fältlindningskabeln till lampan på generatorn. eller så är laddningsindikeringslampan trasig och genom den så passerar fältlindningsspänningen som behövs för att generatorn ska ladda. Därför ska den lysa när tändningen är påslagen och slockna när generatorn laddar. Ett annat fel är att du inte fått dit reläet riktigt. Det finns ett metallbleck på det som fältlindningsspänningen ska ha kontakt med i generatorn, där det ofta sitter ett fjädrande metallbleck som ska ha kontakt med reläet. Det är lätt att reläet hamnar lite bredvid detta fjädrande bleck vid byte eller så är det ärgigt och ger dålig kontakt.

///MVH Hasso
Länk

Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Okej tack. Men går det att mäta direkt på generatorn för se om den funkar? Eller det funkar inte om lampan är kass.
Och lampan i sig, har den nån anslutning med kretskortet eller sitter den seperat så att den är lätt att byta?

T.F
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Börja med att identifiera kabeln som går till laddningslampan. Om den redan sitter där den ska, på D+ 61, tag då bort den och koppla den till jord( metall på motorn, eller minus på batteriet. Sätt på tändningen. Lyser lampan nu, så ligger felet i generatorn.
Det verkar som om du inte lyckats koppla ihop allting vid motorbytet. Fungerade allt innan motorbytet?
MVH
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Köpte bilen hos en lokal handlare med defekt topp så jag vet inte om det funkade innan, men det följde med ett extra batteri som stod i skuffen så troligtvis har problemet funnits innan+att någon har säkert mixtrat med instrumenteringen för mätarställningen står på exakt 25500 så det är inte omöjligt att laddkabeln/lampan har fått sig en törn i samma veva.
D+61 skall det stå på generatorn eller?
Som det är nu så är 2 kablar kopplade till gen. en lite mindre med 8mm mutter o en lite större med10mm mutter.
Skall det även sitta en jordkabel överst på baksidan av gen. då det finns en M6 skruv som tyder på det?

T.F
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det brukar stå D+61 på tyska generatorer.
Det behövs ingen separat jordningskabel till din generator.
Den större kabeln är B+, och skall ha batterispänning . Den mindre är kabeln från laddningslampan. Tag loss och jorda enligt ovan och se om lampan på instrumentpanelen lyser.
Har du tagit ur instrumentet och tittat om alla anlutningar sitter på plats?
Återkom. Jag åker in till verkstaden och letar kopplingsschema till din bil, få se om jag kan hjälpa dig när jag vet litet mer.
MVH
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Kanon, jag skall åka ut till verkstan nu och kolla upp era förslag, återkommer med svar under eftermiddagen om jag lyckats eller inte.

T.F
Ti
80
Tito
bmw 325i touring -89
fiesta -83
Okej, så här ligger det till, lova att inte skratta.
Stod o kollade på min gamla motor när jag hittar en liten kabel som jag inte kände igen men det visade sig vara en jordkabel som skall sitta mellan motorfästet o generatorn.
Vips så laddar bilen som den skall o går som en klocka så nu skall jag fira med en fet grogg, tack för tipsen iallafall.

T.F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.