|
|
|
|---|---|
|
Halloj i BMW-träsket! Har nu bestämt mig att originalhögtalarna i hatthyllan måste bort eftersom de börjat knastra lite. Nu undrar jag ifall det är så enkelt som att ersätta dem med märkeskoaxialer, storlek 5,25, eller krävs det någon justering av de befintliga korgarna. Aldrig gjort detta själv så jag är lite osäker. En annan sak är att det följer med delningsfilter som skall anslutas till de nya högtalarna. Kan jag använda mig av de befintliga sladdarna som används till originalhögtalarna eller måste man dra nya. Var monterar man delningsfilter? Tacksam för all hjälp /Dominik | |
|
Ingen som har gjort detta i en E46:a? /D |
|
|
Nej, men funderar också på att göra det. Någon som vet var delningsfiltren sitter? Om dom inte sitter vid högtalarna vill man ju gärna återanvända dom och då bör man ju köpa högtalare som har spelar liknande frekvenser. Så, fråga två: Vad är delningfrekvenserna (även fram)? Har minsta stereopaketet (utgår jag ifrån iallafall med tanke på ljudet...). //MJ |
|
|
Dominik + +; Det kommer helt an på hur dom nya ser ut. Passa på så att du får högtalare med lös korg/kaller runt. Köper du koaxialer, så sitter det redan delningsfilter på dom. På orginalen (om det är Koaxial) bak så sitter filteret redan på plats. Fram så sitter det på baksidan av diskanten. Så är den bak på min cabbe oxå. Jag demonterade allt förra veckan nämligen. Ledningarna är inte mycke att skryta av, men dom håller nog längre när du ser hur mycke jobb det är att byta:-) Ska du inte upp på ett väldgt högt nivå, så låt orginalledningar duga! Här ser du ju hur man demonterar iallafall:-) Länk Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse>> tackar. Beställde grejerna från www.nardik.se. Superpriser på DLS slutsteg samt högtalare. Fick loss en CA40 fyrkanalssteg för 2060:- som annars kostar 3300:- hos BRL. Detta steg kommer att driva mina DLS UP5:or fram samt de nybeställda DLS 425 5,25'' koaxialer (envägssystem) i hatthyllan. De sistnämnda har separata delningsgilter. Hoppas att grejerna kommer att spela fint tillsammans med den aktiva subbasen i skuffen. /D P.S Har du själv monterat H/K-systemet? |
|
|
Dominik; OK, det låter bra! DLS är fina saker. Berätta gärna hur det låter. Vad menar du med envägs koaxialer? Tvåvägs menar du? Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse>>Envägskoaxialer=enkomponentssystem, dvs diskanten sitter monterad på högtalarmembranet och kan vinklas åt olika håll för bästa ljudbild. DLS UP5= separata diskanter. /D |
|
|
Dominik; OK, fattar, men det blir väl två vägs?:-) 1. Tvåvägs framsystem med lös diskant 2. Tvåvägs koaxialhögtalare? Jaja, spelar ingen roll. Passar allt perfekt framme? Jag hade som sagt ut dörrarna förra veckan. Det direkta problemet jag ser framme är att hela högtalaren arbetar ungefär som i en membranlåda. Fullpackad med skumgummi! Platsen till diskanten såg oxå väldigt trång ut... Hoppas att det går bra för dig. Underbart om du kan ta lite bilder och komma med tips:-) Nei, jag har inte monterat H/K systemet. Kan inte helt bestämma mig. Funderar på DLS, MTX BlackGold eller MBQuart fram och sedan har jag hört att Alpine har tillverkat förstärkare som passar exakt där H/K förstärkarna ska sitta. Det blir basen som blir problemet i en cabbe oavsett:-) Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
Hosse>>>beträffande framsystemet så lämnade jag in det till en billjudsfirma som installerade grejerna + den aktiva subbasen i skuffen (Pioneer's största 200 W, med inbyggd mono förstärkare-mycket bra ljud). Om du är intresserad så kommer jag att få en ny sådan på försäkringen (blev påkörd av en annan bil och basen välte i bagaget och fick lite yttre blessyrer, men försäkringsbolaget fixade en ny åt mig + att jag fick behålla min nuvarande. En ny kostar 3850:- hos BRL, men jag kan tänka mig att släppa den för 2500:-, helt ny och ouppackad i kartong med alla garantier) som jag kommer att sälja. Maila mig om intresse föreligger:) MVH /Dominik |
|
|
Dominik; Tack men nej tack. Låter som ett bra pris och den spelar (har jag hört!). Problemet är att jag aldrig får det bra i min bil pga att det är en cabriolet... Funderar på reservhjulsbaljan, men få se hur det blir. Mvh Hosse "anklagar norrmännen för alla stavfeil" Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.