AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
371

E34 Alpina i Kristianstad?

ngn som vet ngt om den mörkblåa E34 Alpinan som (eventuellt) finns i Kristianstad? jag var nämnligen inne på efterkontroll på bilprovningen idag, och då stod den bara där :) skitsnygg...den enda E34:a baserade Alpinan som jag kan tänka på är B10...ägaren sade nämnligen att den hade en rak sexa som utvecklade nästan 400 hästar original...sanning med modifiering från hans sida (bilen kan ju ha tunats i efterhand) eller finns det ngn mer e34 Alpina förutom B10? Bilen var väldigt fin, både utanpå och inuti!

jag har regnumret, men det stannar hos mig...

BMW, Bayerische Motoren Werke
Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Då e d nog en B10 biturbo.

jimpa
jo det tänkte jag att det måste det nästan vara...men samtidigt så var det så att dom var ute och körde runt hallen (avgasvärden blev väl inte riktigt bra) så lät det väldigt mycket rak sexa, men inte som några turbosar..eller är turboljudet mer diskret på biturbon?

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Ja, det är två små agg så de är ganska diskreta. Fint sug från botten.

jimpa
ok...då är det mycket möjligt att det var en biturbo...maffig bil hur som helst :)

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
BiTurbon mullrar faktiskt rätt bra, för att vara en turbo. Lite dovt gurgel, inget v8 råmande, men klart maffigare än de flesta turbobilar.

Avgasystemet är ju väldigt välbyggt, Boysen (som tillverkade det på uppdrag av Alpina) testade enligt utdrag ur en tysk Alpinabok (den som finns på editin weissblaus hemsida) över 80 olika varianterpå avgasystem till biturbon, innan de fick rätt kombination av sound och effekt. Det är inte dåligt för en bil som går i serie om ca. 600 bilar! :)
såpass! där ser man....trodde inte att dom var så seriösa med byggena :)

men det är ju tyskt så det är väl klart att det är kvalitet...

Al
423
AlpinaJimpa
Alpina B7 turbo
M5-92b 3.8
520i-85
Blir nog inte seriösare än Alpina.

jimpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.