|
|
|
|---|---|
|
Ska byta ut front systemet (diskant och mellanregister), bakhögtalarna ska bytas och även en baslåda ska in i bilen. Är det någon som vet om det finns någon bra guide ute på internet som grundligt visar hur man gör för att på ett bra sätt bygger stereoanläggning i en E36:a (coupé)? (¯`·.What would you do if you knew you could not fail?.·´¯) | |
Snailey |
Länk |
|
Ahh, tack så mycket... Någon mer som vet om någon sida? (¯`·.What would you do if you knew you could not fail?.·´¯) |
|
|
Jag fixar lite när jag har lust och råd. Håller just nu på att byta framsystemet. 5,1/4 passar i standar hålen fram. Mina Lanzar högtalare fick man bruka 10% våld för att få dit. jaja de rammlade i alla fall inte in, som orginalhögtalarna gjorde. Innan jag började så undrade jag hur katten de har löst det med delningsfilter. Såhär var det gjort på min bil i alla fall. Det gick två trådar till varje sida ända ifrån en kopling bakom stereon. En till basen och en till diskanten. Sedan att det ett filter vid högtalaren. För att göra minst åverkan gjorde jag på följande sätt. 1. Drog högtalarkabel från slutsteget i skuffen och kopplade in på delningsfiltret som följde med högtalarna. De filtren gömde jag bakom mittkonsolen, stoppade in dem från passagerarsidan, upp från utrymmet under handskfacket. 2. Drog kablar från filtret till den befintliga "bilradio kabel stammen" bakom stereon, där det ju redan går ut kabel till högtalarna. Dock använde jag bara befintlig kabel till diskanten. Till basarna är det ju enkelt att dra ny kabel. 3. Kabel från bagagen har jag dragit "under plasen"mellan säterna, och ner under mattan, och sedan upp under baksätet, och slutligen in i skuffen genom befintliga kabelhål. Tack BMW för att betteriet sitter bak... Jag har dock valt att inte ha några högtalare bak, för att basen ska få en sportslig chans att komma in i kupén. Fråga mig inte hur det blev, för jag är inte färdig. Det kanske blir hemskt? Vem vet. Detta blev ju lite kladdigt... Men hoppas det är till lite hjälp i alla fall. |
|
| jimmy joose: jag håller på med en liknande lösning.. hur blev ditt när allt var klart? | |
|
För något år sedan hade Bilstereotidningen en artikel om modifiering av ljudanläggningen i en 323 Ci E36. Tidningen har numera delvis ändrat inriktning och heter Stereo, men det går kanske att beställa tidigare exemplar av tidningen. Skriv en fråga till: stereo@hifi-musik.se Jag minns inte artikeln i detalj, men det ingick byte av huvudenhet, högtalare, installation av slutsteg, kabeldragning med mera. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.