|
|
|
|---|---|
|
En kort fråga: Hur stor motorvolym kan man få ur en m20 relativt billigt (vill inte sätta specifik prisgräns men inga Hamann satser etc...)? Och hur? Varifrån kolvar och vev etc? Sku vilja ha typ 2,7-2,9 liter... (funderar på kompressor till det) \\ kajje | |
|
Ja du, ingen trimmning är väl billig. Men 2.7 liter kan man ju fixa för en relativt human peng. 2.9 däremot ... ? med 86mm slag så... Länk Borra vet jag inte om man vågar (jag gör det nog inte). Om 2.7 bygge... Länk Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
|
Tack för det Slimm. En tilläggsfråga då, hur vet jag om motorn är tillräkligt "tät" (vid kolvringarna etc)? Annors tror jag det blir 2,7liters grejjerna utan fräsning, det borde väl passa ganska bra med tanke på kompet om jag använder kompressor...?!? \\ kajje |
|
|
Är det någon som vet om dieselveven passar i en 2,5 24V motor från typ -92?? //Jesper |
|
|
Jesper : Ingen aning där faktiskt. Tror inte det (grov gissning)... Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
|
Jesper! Om det är diselveven från M20 som du menar, så passar det inte. 24 ventilarn har kamkedja och M20 kar rem. Häldre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Jesper: Jag förmodar att du menar om vevaxlen från M51 motorn passar i en 2,5 liters M50? Tyvärr vet jag inte detta men OM den passar så får man 2753ccm volym då 2,5l M50 har 84mm borr och dieslen har 82,2 mm slag. Så det är helt klart värt att kolla upp tycker jag. Nån som sitter på en ETK CD kanske kan kolla om den ser likadan ut och om det är samma diameter på ram-och vevlagertappar osv.. Sen måste man ju ha kortare stakar, men det borde också gå att kolla upp. MVH Fredrik |
|
|
Tror inte att man får ut den infon från ETK:n... Men jag kan ju kolla. Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
Jan |
Du kan bruge krumtappen fra en E36 M3, den passer i M20 motoren, med andre stempler, blir den på 2,8-2,9l. |
|
Hmmm... Hade ju inte installerat ETK efter senaste formateringen av datorn. Kan kolla upp det till helgen kanske. Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
|
- vevaxlen från M51... Har installerat ETK nu igen, men tyvärr kan jag inte få ut några mått på lagertappar & liknande... Men, det borde ju funka, M21 dieselvev funkar ju i M20. Varför skulle då inte en M51 dieselvev funka i en M50? Tomas Lind BMWCS #3640 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.