|
|
|
|---|---|
|
Köpte mig en 535:a 1988 för en knapp vecka sen. Har ingen AC. Reglagen i mitten (till värme mm) ser ut som följer: Längst till vänster sitter defrostern till bakrutan. Sedan sitter 3 reglage med en "0:a" till vänster och "öppning" till höger. Den översta är till om man vill ha luften på rutan, den andra i ansiktshöjd och den tredje vid golvet. Jag har bara friskluft i ansiktet och på golvet och värme endast på rutan. Ska det vara såhär?? Käringen fryser alltid om fötterna, så hon är ju inte så lycklig över att det bara kommer kalluft där... Efter dessa tre reglage sitter 3 vred varav 2 med gradtal på och en för hastigheten på fläkten. Spelar ingen roll hur gradvreden står, för det är bara värme på rutan i alla fall. Man får alltså stänga av på de tre första vreden om man vill respektive inte vill ha varmluft/kalluft i bilen. Lite knepigt att förklara... Hur åtgärdar man detta?? Iom att värme finns, så är det ju inte termostaten antar jag, eller?? Luftfilterfråga: Någon som har koniskt filter på sin E34:a?? Låter det mycket?? Har idag bara originalfilter med hål i burken... Har ett filter sm ligger hemma och tänkte sätta dit det i helgen om det går. /Kidde "Ny" Beemer inhandlad 29/3-03 | |
|
det låter som det är nåt fel på reglagen det ska ju kommma varm luft nere vid fötterna så klartmen du ska nog bara ha kall luft i mitten! Kolla i "sök inlägg" så kanske du får nåt svar, har för mig att detta har varit uppe tidigare! Lycka till! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
på vissa tex min så sitter det ett vred mellan munstyckena i ansiktet alltså de som sitter ovanför reglagen där du kan ställa om du vill ha kallt eller varmt där, vet att inte alla har detta. Annars vet jag inte om det sitter ett kupé filter i din kan vara det som är igensatt, eller nått fel på värme ventilerna ett ganska vanligt fel Joakim Eriksson |
|
|
Tackar för snabba svar!! Ska kolla lite mer på detta i helgen!! /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Hej Kidde Roligt att du köpt BMW igen! Angående värmeproblemen så tror jag att det sitter elmotorer som styr vissa spjäll, inte säker om det gäller alla e34:or dock. De jag plockat med har haft dessa motorer. Kan vara fel på motor eller kablage eller kontaktproblem i "vreden". Kan ju även vara något som sitter i kläm vid spjället så att motorn inte orkar ändra spjälläge. Ta bort panelen på sidan vid passagerarfötterna så ser du vad jag menar. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Hej Bert-Ola!! Jodå, nu är man "med igen" :- ) Känns bra!! Jag får skylla mig själv med detta inlägg. Kollade närmre på det igår och det visade sig att det finns värme även vid golvet men inte i mitten ovanför stereon och inte i de spjällen som sitter i framdörrarna. Däremot i det stora "utblåset" på instrumentpanelen kan man få både värme och kalluft. Misstänker att det inte är nåt fel, men om nån vet om det ska gå att få värme i mitten och i dörrarna så är jag tacksam. Satte även dit ett K & N-filter idag. Har inte varit ute och kört efter det, men jag gasade lite i garaget. Låter bra :- ) Tack än en gång alla inblandade i denna tråd!! /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
|
För att jag ska få värme i mitten (dörrarna har jag inte tänkt på) så måste jag ändra reglaget som sitter mellan luftutblåsen i mitten där kan man rulla allt ifrån iskallt till jättevarmt, vet dock inte om det sitter sådana på din bil. Om man nu ska blanda in en annan tysk bil av märket Mercedes så är det helt omöjligt att få värme i mittutblåsen där, blåser bara kall-luft hela tiden. (88 - årsmodell) mvh, Jonas Länk |
|
|
Kidde: Jag tar med min instruktionsbok så du har något att läsa när jag gluffsar i mig fläskfilén i morgon. :-) _____ Micke Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.