|
|
|
|---|---|
|
Då var det dags för en sån här fråga igen då. Har sökt här på forumet utan att få något riktigt svar. På måndag skall jag hämta mina BBS-split fälgar som varit inne på renovering. För att ha någon nytta av dessa så är det ju en fördel att ha däck också ;) Vilken däcksdimesion skall jag ha för att det skall bli samma rullomkrets som orginal. Fälgarna är 17"*8". Har funderat på 225*45*17 eller är jag ute och cyklar? Tacksam för hjälp. mvh Larsa | |
|
Vad har du för originaldimension?? Jag räknade på 225/60-15 och jag jämförde med 235/45-17. Det förstnämnda har en rullomkrets som är 1,2% mer än det andra. Räknar man mellan 225/60-15 och 225/45-17 så är skillnaden 2,6%. Om du sätter ut vilken dimension som är original, så kan jag räkna på andra storlekar. Iom att fälgen är 8x17" så sitter nog 225 bäst. Jag har 9x17 med 235:or och det ser mycket bra ut. /Kidde "Ny" Beemer inhandlad 29/3-03 |
|
Mattan |
Länk |
|
Har jag inte helt fel för mig så är originaldimension 205/60-15 och 225/55-15. 225/45-17 kommer att bli bra. Jag har själv den dimensionen med 8x17 fälgar. De passar perfekt |
|
|
Kidde Vad får det skilja, är det +-5%? Kan du räkna på de siffror som bobbby listat? Då kanske jag inte varit helt ute och cyklat ändå. Tack för era svar mvh Larsa |
|
Mattan |
5% får du ändra. |
Mattan |
5% får du ändra. |
|
Helt riktigt. Får ändra plus/minus 5%. 205/60-15 har 1,2% längre rullomkrets är 225/45-17. 225/55-15 har en omkrets som är 0,9% större än 17-tumsdäcket i exemplet ovan. Eftersom Bobby har den dimension du funderar på och han säger att det är perfa, så satsa på den!! 0,9-1,2% är ju inte mycket skillnad tycker jag. /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
|
Är bilen helbilsgodkänd (tidigast från 1996), får man inte använda andra dimensioner än de som BMW har typat in bilen med! (däremot brukar bilprovningen inte kolla detta!) Är den inte helbilsgodkänd, får man helt riktigt ändra 5% på rullningsomkretsen. Kan dock vara bra att försöka hamna så nära original som möjligt eftersom man brukar säga att man märker en markant skillnad redan vid ca 2% ändring! Mvh |
|
|
Återigen tack för era inlägg. Det lutar åt 225/45/17. Hämtar fälgarna idag :) mvh Larsa |
|
|
kolla en bit ner på denna länk: Länk __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.