AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
516

CASTROL 10W60 TWS till B-10 ?

På ventilkåpan på min B-10 3,5 sitter det en lapp , där det står att min bil ska ha Castrol 10W60 tws motorolja , måste man ha den oljan i eller?
Den är ju rätt dyr.......
Jag har den oljan i idag , fick tag i till bra pris ......
Sök inlägg, många trådar om olja.

/T.P.
Länk
bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
slarva aldrig med oljan, då kan du lika gärna köpa dig en starlet.. ;)

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Att skriva är silver, att "söka" är guld!
Länk
Ok !
Har denna olja i idag , kommer nog att fortsätta med det.

Billy b-10
Cy
97
Cyberoid
Alpina B6 3.5 Kat -89 nr. 176/219
318i(s) -88 VarioValve
528i -85
Jag kör också på denna olja i dagsläget, men har fått förklarat för mig att detta är fel olja för motorn. Den är för tunn tydligen. Detta leder till att kammen käkas upp ganska så fort. Kör man inte så ofta och långt på sommaren är det bättre att satsa på en bra mineralolja eller en delsyntetisk. Bättre att byta oftare än man kanske gör med 10W60 oljan för den är ju rätt dyr som sagt!!

Cyberoid
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
cyberoid: där har du fått dåliag råd... det är ALDRIG bättre med mineral än med en bra syntet olja... castrol TWS låter som en ypperlig olja för era motorer... en sämre olja (läs mineral) kan däremot påskynda förslitningar på kammen...

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man kör mycket korta sträckor i väldigt kallt klimat kan TWS vara lite väl TJOCK när den är kall. Då kan slitaget öka i förhållande till om man använder ex SLX (0W30).

Att påstå att TWS är för tunn visar bara på en extrem okunskap om olja. TWS är nog en av de absolut tjockaste oljorna du kan köpa! (Det som är intressant är hur tjock oljan är när den är varm!)

Gå in i denna tabell och jämför olika oljors viskositet.
Länk
En bra olja är tunn (har ett lågt mätvärde i centistoke vid 40 grader C) när den är kall, för att få igång oljecirkulationen snabbt. Den är dessutom tjock (ett högt mätvärde vid 100 grader C) när den är varm! (Det är dock inte alltid eftersträvansvärt att ha en tjock olja i alla motorer. Om man exempelvis har mycket höga varvtal och är beredd på att renovera motorn med jämna mellanrum, kan en lite tunnare olja ge mindre friktion = högre effekt!)

Att se hur tjock en olja är i flaskan säger ingenting om hur bra den smörjer i motorn.
Som en liten parantes kan man säga att den absolut tunnaste oljan har ett kallviskositetsvärde som vida överstiger den tjockaste oljans varmviskositetsvärde! Dvs. om en motor kan hantera en "tjock" olja när den är varm, har den inga som helst problem med att klara av en tunn olja när den är kall....
Det är när oljan är varm som den kan bli för tunn för motorn!

Med tanke på att TWS är rätt tjock när den är kall, bör man inte belasta motorn hårt innan den är genomvarm och temperaturen har stabiliserat sig på driftstemperatur. (detta gäller egentligen alla oljor, men är extra viktigt med lite tjockare oljor!)

Hoppas att jag rätade ut fler frågetecken än vad jag skapade!

Mvh
Tackar , mycket intressant info !
Min bil går bara på sommaren , så jag fortsätter men TWS .

Billy b-10
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.