AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.683

Torkare slår i huven

Wi
222
Wille
330xd/t -02
Hej
Var nyligen och hämtade min första BMW , 525 tdst. På hemvägen dunkade det till i bland utan att kunde lista ut vad det var. När jag kom hem undersökte jag lite till och upptäckte små skador på huven strax in till där den vänstra torkaren ligger. Någon som stött på samma sak? Kan det vara det att torkar armen är glapp i dess leder?
Fråga 2; Det sitter en liten spolarburk integrerad med den stora fram men är inte kopplad till någon slang men elen är kopplad. Vad är den för?
Fråga 3; Mellan hel och halv ljuset på insidan i motorrummet sitter en sak som ett antal trådar är kopplad till. Är det ljusjusteringen? Automatik eller?

mvh

W
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Svar på fråga 2: Burken används till det s k intensivrengöringsmedlet. Aktiveras när man trycker spolarspaken inåt.Ett tryck ger intensivspolning några sekunder,sen går torkarna 3-4 slag.

OO=00=OO
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Min vänstertorkare har också slagit i motorhuven. Jag löste det genom att helt enkelt flytta armen ett snäpp på torkararmsfästet så att torkaren inte går lika långt i viloläge. Det ska ju säkert inte vara så men t.v. tänker jag ha det på detta sätt då jag inte har någon lust att riva ner allt för att kolla efter ev. fel och glapp.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Standard fel på E34:an ! Om någon har demonterat dessa någon gång så vet de flesta att det ät svårt att få tillbaka det exakt(Är tom. fel från fabrik ibland) . Trode själv först att det var min huv som var sned men så var det inte . Fråga 3 är säkert nivåregleringen av lyserna , styrs ifrån cupén .

MVH Tony -Phiber- BMW 525i
BM
60
BMWUFFE
bmw 520-77,316-78
ang torkarglapp på e34,känns det ett glapp i torkarmekanismen,så är bussningar slut i torkarmekanismen,måste bytas,bmw verkar bara sälja komplett satser,börjar glappa rejält kring 25-30000mil

vet av egen erfarenhet 20000mil med e34
joakim_e
bara att flytta på torkar armen =)
den lilla är till intesivrengörningen styrs från samma spak som torkarna tryck den inåt.
regleringen för ljusbilden upp eller ner styrs från kupen, kanppen sitter vid kanppen för dimljusen bak en litten ratt så att säga till höger om instrument panelen.

men annars är det en kanon fin bil har en exakt likadan

// Joakim
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Tackar för svaren!
Denna sida var ett av själen till att jag köpte en BMW.

W

W
på min e34 som hade gått 20000 mil så kärvade bussningen å torkararmsaxeln totalt ihop............man fick slå en hel del för att få loss det......men det gick till slut.....bara så ni vet.......
Tar upp den här tråden igen... Är det nån som vet vad det kostar att låta byta torkarmekanismen? Det verkar ju vara ett vanligt fel på E34 att torkarna slår i huven, på min ser det riktigt illa ut nu... Nån som vet?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Torkarmekanismen kostar 2200:- på BMW och är lite krånglig att byta, men det går! Jag har samma problem, torkaren på passagerarsidan tar i huven på 2 ställen. Torkararmen lägger sig snett på rutan liksom. Dessutom ligger torkararmen för högt upp från axeln så att den tar i huven. Jag ska flytta upp min torkararm också, så slipper man byta mekanismen nu :-)
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Jag har samma fel. Jag jobbar på en mekanisk verkstad och funderar lite över möjligheten att borra upp och trycka i kullager istället. Men då behöver jag en utsliten att testa på.(Vill ju inte sätta torkarna ur funktion på en bil jag använder varije dag) Är de nån som har bytt och har den gammla kvar? Vore ytterst tacksam om jag kunde disponera denna isf.

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Nu har jag också drabbats av den glappande torkarmekanismen..... HUR jävlig är den att byta?

SUPERNATURAL
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som sagts innan är det standardfel med glapp i axeln. Såhär kan det se ut, bara att gå ut och känna själv om nu misstänker ni har samma problem.
Länk

Själva bytet är inte direkt teknisk komplicerat eller svårt, ger det typ 2 av 5 skiftnycklar. Det är däremot tidsödande och lite halvpilligt och ett par svärord är garanterade.
Länk
Länk
Länk

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min arm har glappat i ca 10000mil och har flyttat upp armen vid två tillfällen (dock för sent), nästa gång ska den bytas, men flyttar man armen direkt så kan själva mekanismen hålla många mil innan byte behövs. Hade jag bytt den direkt hade jag väl snart fått byta den en andra gång, tidskrävande arbeten ska man flytta på så länge som möjligt, precis som att alltid betala räkningarna så sent som möjligt.
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Det där ser jobbigt ut. Det lär nog ta en heldag kan jag tro. :-S

SUPERNATURAL
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
På min gamla E34 glappade också torkaren på passagerarsidan rejält.
Jag gjorde en "fuling" och satte fast ett buntband på undersidan så att axeln inte kunde glappa så mycket. Min axel glappade så att säga in och ut. När axeln var ute så tog torkaren i motorhuven. Genom att sätta buntbandet på
på axeln under plasten så kunde inte axeln fjädra ut så mycket och torkaren skrapade inte i. Körde så något år innan bilen såldes.

//Mackan "fast i BMW träsket igen"
Förutom att flytta upp den kan man även lägga dit en bricka till runt axeln som går igenom bussningen under lås brickan om ni förstår vad jag menar. Motvärkar glappet endel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.