|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är en nybliven z3m-roadster ägare, köpte den igår. Märkte att den tickade lite när motorn var kall, tickandet försvinner efter några minuter. Är det ngt som ska finnas där eller är det ngt som är fel? Mvh Oskar | |
|
Några minuter låter inge bra. Några sekunder är normalt direkt vid start. Vilken olja har du (servad på Bmw) ?? När byttes den? Kommer tickandet från ventilerna eller kan det vara något annat som rasslar, spridare, vanos..? |
|
|
Det är inte så farligt, prova att justera ventilerna så försvinner en del av ljudet. Hade själv samma tickande ljud vid kall motor, bytte olja och justerade ventilerna så minskade det tickande ljudet vid start. Men det är inget att vara orolig för... Grattis till en grym bil :) |
|
rocketboy |
Är det inte mekaniska tryckare som justeras med shims på 3,2 liters motor.inte så lätt å justera själv eller är det busenkelt ?? |
|
Hej Bilen är servad på bmw i solna dom gjorde också oljeservice där, jag kommer inte ihåg vad för olja som stod på kvittot, men dom borde förhoppningsvis ha koll på läget. Vet någon vad dom brukar hälla i m-bilarna? Kan man alltid lita på serviceindikatorn i bilen? bilen har ju stått still sedan i höstas, blir det någon försämring av oljan när motorn inte används? Man kanske är lite hispig i början..... det var kanske inte flera minuter bilen stod och tickade, kanske var det bara som det kändes.... Något som är säkert är iallafall är att mitt leende inte vill släppa förrän man kliver ur bilen, den här bilen är hur härlig som helst!!! /Oskar |
|
|
Jag tror inte det är nåt man kan göra själv, man bör nog lämna in den till en sjysst verkstad så får de lyssna och justera. Jag har för mig att solna använder Castrol SLX, förmodligen är det den oljan de har hällt i din bil. Själv kör jag på Castrol TWS. // Ash. |
|
|
YES! nu har jag hittat några Z3 M roadster ägare. Ni vet väl att det är BMW Z-träff den 10 Maj på Mantorp!? Gå in på följande adress och läs mer: Länk /Richard By Z3MPOWER "Super nua non nosent" |
|
|
Hej Grattis till dina grymma bil. Min roadster tickar också lite vid kallstart men det slutar efter några sekunder, sedan är det bara spridarna som låter lite tror jag. Vore kul och veta lite om din bil, var du köpt den, hur långt den gått, skicket. Har nämligen själv köpt min rätt nyligen. Du kan maila också om du inte vill skriva här. // Mikael |
|
modano |
till din M-roadster ska du använda Castrol TWS Motorsport! det knackande ljudet försvinner förhoppningsvis vid oljebyte, med lite otur kan det vara ventillyftarna som knackar. Kan hjälpa att "sota" ur motorn ordentligt... mvh ----- det finns bilar... men som tur är så finns det också BMW... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.