AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.450

E46, varvar för mycket på motorväg.

Sida 1 av 2
oxbow
Jag har precis skaffat mig en E46:a
Innan den hade jag en Octavia RS.

Jämför man båda på motorväg så varvar BMW:n mycket mer.
Nu kan man inte göra nerväxlningar till 3:an i 110 km/h :(

Det var ju det roligaste man kunde göra med skodan... flög man iväg som ett skott!
lägger jag i 3:an på bmw nu i 110 hamnar den strax under 5 000 rpm.. finns inte mycket kvar att ge där innan man måste växla igen.

lite besviken :/
Nån som känner det samma?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, vet inte om jag håller med.
Vill du högre utväxling blir den ju inte direkt roligare.
Sen tvivlar jag på att skodan är snabbare när du lägger i 3:an i jämförelse med Bmw:n vid 110. Kan det va så att skodan upplevs snabbare än vad den egentligen är?

Hur som helst, som svar på din fråga håller jag inte riktigt med. Peta ner till 3:an i 110 känns bara roligt och då har jag bara en 328:a. :))
oxbow
kan kanske vara så att den bara upplevs snabbare med turbo o sånt?

en till sak.. borde inte varvtalstoppet slå till innan 250 km/h som bilen är spärrad till?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

250, så fort går nog inte min! :))
Inget svar på det...

Som sagt, Bmw:n är mer välbyggd vågar jag påstå. Fartkänslan skiljer sig en del. Det är bara jämföra E36/E46 så märker man skillnad. I början trodde jag att min 328 var tröttare än min 325e36, men det är inte sant har jag kommit underfund med.
Håller med Anders S. (igen :-D ) E46 känns inte lika pigg som den egentligen är, men då man kör brevid någon så märker man vilket härligt tryck det är.

Varvtalsstoppet behöver väl inte slå till för att 250km/h nås? Det regleras ju elektroniskt. Försöker du köra 250km/h på tvåan så borde däremot varvtalsstoppet slå till :-)

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
oxbow
Är nog bara jag som inte är riktigt van..
Bilen ruggigt tyst och det enda som skvallrar om draget är suget i magen man får när man gasar :)

fast jag kommer nog alltid sakna lite turbovinande och dumpljud :P
Varvstoppet har inget med hastigheten att göra.. Den hindrar dig från att varva för mycket oavsett vilken växel eller hastighet.

Sen har du ju kanske en fart spärr vid ca 250 kmh (ligger oftast lite högre då mätaren visar fel hastighet)..

/Jimmy
Länk

Länk -- BMWTRÄFF I GÄVLE, ANMÄL DIG NU!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
oxbow:

Då hoppas jag att du växer ifrån dumpljuden och turbovinet annars kan det bli dyrt om du ska behålla BMW:n. :)

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
cdabox
sssh....låt han turbomata den...skulle vara koolt med en turbomatade E46 330 =)
Visa användare
159
StaliN
330ci- 01
X5 3.0iA lev. kring aug03.
Varvtoppet slår inte till vid 250km/h, men strax över 250. Detta betyder i verkligheten att du kan köra 250 och aktivera farthållaren och låta den "rulla" med 250 så länge det e tillåten. (har provat det)...

Om Gud har bil kör han runt i en BMW..!!

Länk
oxbow
Ha ha...
Jag får väl växa upp lite kanske. (eller skaffa en lekbil med turbo?)

kompressor ligger lite närmare än turbo på bmw :)
får se om man har 55 tusen över till nästa sommar??
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kan du inte åstadkomma ljuden själv då?

vrrrrrrrrrrrrrrrrrroom, psssssh..............

:))
cdabox
oxbow, att kompressor/turbo mata en ny bil är ett bra sätt att slita ner andra handsvärdet 100 tusen...men du kanske är en sån där rik it konsult som inte bryr dig ;-P
Samma sak med NOS...folk får säga vad de vill, men NOS är inget annat än skadligt för motorn om den inte är riktigt race modifierad.
cdabox:
Har du belägg för att NOS är "skadligt" för motorn?

/Jimmy
Länk

cdabox
Ja, för mycket nitros leder till för mycket syre som leder till detonationer i motorn, om folk tycker det är bra för sina motorer lägger jag mig inte i, men personligen vill jag inte ha detonationer i motorn, sen kommer jag antagligen installera NOS om ca 2 år då bilen har ett par år på nacken och man kan börja byta vevstakar, kolvar, kolvringar och göra den hållbar för det.

Har du belägg för att de inte är skadligt ?
cdabox
Sen kan jag skriva upp fler belägg för det, sen om det är ren paranoia det är mycket möjligt...
Men om jag skulle köpa en bil i andra hand som det satt nitrous i, nog skulle jag tänka två gånger. För satte jag nos i min bil är det av en enda anledning, och den behöver jag nog inte påtala =)
oxbow
cdabox:
njaaa.. jag är inte nån rik it-konsult.
Är statligt anstäld = dåligt betalt.

Allt handlar om priorieringar.. vad man lägger pengar på.
Jag går inte ut så mkt, köper inte för mycket dyra kläder, lunchlåda.. osv.. Sparar pengar helt enkelt.
vem som helst kan göra det.

Att Nos är skadligt för motorn vet jag inte.
Är nog bättre för bilen än turbo, då nos kyler.
cdabox
hmm..det där med att spara har alltid varit ett mysterium för mig =) jag förstår inte hur man gör...kan vi inte börja med en sån kurs här på forumet oxo, jag anmäler mig direkt.

Jag sa inte att turbo konvertering är bra heller =) men det är som sagt din bil o alla gör vad de vill med sin...
Men jag skulle gärna ha en 330, men jag tycker inte mig själv ha råd med det, lägger hellre pengar på boendet.....så det får bli en BMW "Singer" 316 räser
mi
51
michalo
320i -01
jag skulle med behöva spara pengar... nåra tips kanske? bensin kostar o det e ett måste,, likaså 7000varv...
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Spara där du inte märker det så mycket. Finns tusen sätt å spara pengar! Drick dig full på förfest så du slipper dricka på krogen. Då har du tex pengar till bensin i en månad *s*
Bensin i en månad!? Hur lite drar era bilar egentligen :) Eller ni super för flera tusen annars? :)

/Jimmy
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.