|
|
|
|---|---|
|
Om man har en fyra och turbo med enkelt inlopp ska man då "klyva" in primärrören till ett litet samlingsrör eller en "vanlig" kollektor med alla rören bredvid varandra och ett större samlingsrör som konar in i turbon? Vad blir det för olikheter med de olika typerna? Vad heter de olika kollektertyperna? MVH Topchop | |
|
Det har snackats en del om turbogrenrör i andra trådar, men min åsikt är att man ska försöka ha en så kompakt kollektor som möjligt, dvs "klyvningsmodellen" som du beskrev. Detta eftersom man vill att pulserna ska vara så kraftiga som möjligt när dom når turbon (eftersom det är pulserna mest som driver turbon). En kollektor har man tror jag för att vända en positiv puls till en negativ som åker tillbaka upp i röret när man bygger extractorrör. Öppen orgelpipa-principen. Googla på organ pipe physics så få du se.. |
|
| Enligt källor inom motorforskning så ska man ha en kollektor en bit före turbon och ett rör till aggregatet,alltså inte "klyva" alla fyra rören direkt in i kollektorn. | |
|
Mitt förra grenrör (köpt som funkade bra) Var byggt med alla fyra intill varandra med en mycket kort och "skarp" kona. Nu håller jag på med nästa rör som jag själv ska bygga och till saken hör att jag har en tryckkärlskona som passar perfekt, men den är ganska lång, ca 7-8 cm. Blir detta bra eller åt helvete... Det är många teorier inom det här... MVH Topchop |
|
| Bäckis, vet du var man kan läsa mer om det där? | |
|
Jag har 36 och 42 mm innerdiameterrör. Vilka bör användas på en M10a med beräknad effekt på 250-300 hk? För och nackdelar med de olika rören? MVH Topchop |
|
imenhoteb |
har byggt ett till ett t 16 .. även t25 å t03 användt mig av samma mod...en kort kona med 4 st rör in i konan ...fyrkantig eller rund.. kolla på www url nedan. TN |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.