|
|
|
|---|---|
ida530 |
Hejsan. Jag har skrivit på flera olika forum och undrat samma sak, men tyvärr har jag aldrig fått något bra svar. Vad betyder t.ex. planad topp, portad topp, trimkam o.s.v. Finns det någon bra sida på internet där man kan läsa sig till sånt här? Jag är helt ny på området, men vill veta så mycket som möjligt om trimning. MVH Ida |
|
Klart du får svar när du frågar på BMWPower.nu.. Motorer och trimning är en underbar värld! Och vad som är så bra är att det finns en himla massa litteratur i ämnet. Beställ hem en bok från bokus, tex "Four-stroke performance tuning" av A.G. Bell (ISBN 1859604358). Här är några länkar ifall du har bråttom: Länk Länk Länk Länk |
|
rocketboy |
Hej Enem har några sidor där allt förklaras på ett bra sätt. www.enem.se klicka på enemkatalog sen är det bara å läsa. Annars är det bara till å beställa böcker som behandlar ämnet. www.lafri.se |
|
Lite snabbt och enkelt: Planad topp innebär att man "hyvlar" av toppen för att den ska vara rak. Det ger även högre kompression beroende på hur mycket man planar. När man portar en topp så förstoras och/eller putsas kanalerna till, för bättre flöde. Även ventilsätena kan bearbetas. Trimkammen brukar lyfta högre (högre nockar så ventilen öppnas mer). Nockarnas placering och längd kan ändras så att de lyfter ventilen tidigare och stänger den senare. Olika kammar passar till olika motorer, särskilt till turbomotorer. Rätta mig gärna om jag snurrat till det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.