AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.393

Tomgångsmotor E36 325iA -93 (M50 motor)

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Ja som sagt, har sökt på forumet om svajande tomgång.
som sagt vårstädning av tomgångsmotorn har jag läst att man ska göra. men fan? hittar ju inte fanskapet under huven..

har jag någon sådan? hur ser den ut? någon som kan ge mig
en fullständig beskrivning av hur den ser ut. precis vart den
sitter. gärna en bild vore kul och se.

Skulle bli mkt tacksam för hjälp!

// kalle
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Den sitter under insugningsröret. Rund och svart, en kontakt i ena änden mot kylaren, sitter i ett gummifäste.
Drag av kontakten och starta motorn. Om tomgången nu är stabil, så ligger felet i tomgångsmotorn.
Testa först med startgas för att hitta eventuell tjuvluft.
MVH
ra
976
rawsezx

Tackar för svaret. hoppas jag hittar rätt den här gången.
ra
976
rawsezx

Hehe... känner mig verkligen vissen. hittar fan inte den där prylen... Det enda som jag är och pillar på. som jag tror är luftmassemätaren. kan ha fel. sitter mellan luftfiltret och insuget, före gasspjället... hittade även en annan pryl som sitter instoppad
i luft filtret som det går 2 st slangar till, verkar komma kylvatten
i den. vet inte riktigt vad den skall ha för uppgift, kanske värma
luften om det är riktigt kallt ute eller nått sånt..

ska ta med mig digitalkamerna och ta en bild.
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Jag kanske kan ge en liten bättre beskrivning på vart den sitter. Om du lyfter ut oljefiltret och sticker in handen ca 20 cm i öppingen mellan hållaren till filtret samt insuget så känner du en cylinder i metall. Det är bara att dra den mot dig så släpper tomgångsmotorn. Det sitter en el kontakt i änden mot dig som du enkelt lossar innan du drar ut motorn.
Det går en slang nedåt strax bakom luftmassegivaren som är ganska grov. Den går till tomgångsmotorn. Därefter går slangen vidare från tomgångsmotorn till strax efter spjällhuset.
Jag hoppas att detta kanske kan hjälpa dig att finna motorn.

Du är säker på att du inte har fått in fukt i databoxen då? Det kan också ge lite roliga symptom på gången...
ra
976
rawsezx

Ska ner och kolla sen. Vatten i databoxen.. betyder det att den
är trasig och måste bytas då? eller kan man torka ur vattnet ur
den?
An
380
AndersG
320 -92 (limo)
Vattnet kan orsaka kortis det kan hjälpa med att man torkar den om det nyligen har hänt men längre kontakt med vatten gör att lödningar m.m börjar ärga
Min databox lade av pga fukt. Det var dräneringshålet till kupéfläkten som var igensatt. Detta är ett relativt vanligt fel på e36:orna....
Men kontrollera tomgångsmotorn innan du gör nåt annat. Om det är databoxen så får du troligen överslag m.m och då skulle reläerna stå och slå till/från konstant...

ra
976
rawsezx

Måste bara berätta min mina äventyr med tomgångsmotorn.
Jag har nu lokaliserat vart den sitter. väldigt svår att montera ur
verkar det som.

Jag fick ur kontakten iaf. testade att starta motorn, då la sig tomgången stabil på 1000 varv. stängde av motorn stoppade
in kontakten igen, startade upp pärlan igen, varvid tomgången
pendlade mellan 1000 varv och 2500 varv, ca 5 gånger, sedan så
gick den ner på 700 varv och håller sig stabil än idag (-;

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.