AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.843

Ojämn värme i kupe

co
13
corall
530 da touring -99
Min klimatanläggning beter sig något konstigt (E39 -99)
om jag tex ställer in 24 grader i kupen så kommer det värme ett tag, men rätt vad det är så kommer det svinkall luft.

Om jag då ökar till ex. 28grader så blir det varmt ett tag för att sedan bli svinkallt igen.

Har nyligt köpt bilen och monterat motorvärmare.
-kan det vara luft i systemet eller något annat.

sp
77
spin
523iA Touring -98
Tyder på luft iallafall.

MVH Spin
Vill lyfta denna tråd igen. Jag har precis samma problem som corall beskriver.
Efter ca 15-20 minuter efter start så kommer kall luft in och enda sättet att få rätt temperatur är att med jämna mellanrum ställa upp önskad temp. Detta händer även om jag ställer reglaget i mittutbåsen på full värme (3 röda prickar)
Om det är mulet väder fungerar styrningen något bättre, men det blir ändå alltid för kallt i bilen, mycket störande.

Någon som har en lösning på detta?

jag har försökt blåsa rent vid tempgivaren, under klimatstyrningspanelen.

---
BMW - Lite dyrare, mycket bättre
Crippe II
Hej Corall!

Jag bara undrar, om det kan vara så att det beror på att när värmen i cupen kommit upp i inställd temperatur så för att bibehålla t.ex 28 grader och för att det inte skall bli varmare i cupen så blåser den in kallluft för att reglera detta.

pu
24
putteprutt
523iA -99
Detta beror helt garanterat på att den lilla fläkten i klimatkontrollboxen (den med digitalsiffrorna i kupen) inte snurrar. Den är avsedd att suga in luft förbi den lilla termistor som sitter i det högra (?) gallret på enheten.

Om fläkten inte snurrar, så blir luften där stillastående och värms gradvis upp, bl a av elektroniken i klimatenheten. Efter c:a 20-30 minuter har den inställda temperaturen uppnåtts och överskrids, och därefter gör kliman allt den kan för att sänka temperaturen i bilen, dvs full kalluft. Svinkallt! Men känn efter där vid lilla gallret i klimatanläggningen - behagliga 21C eller så!

Om man plockar ur klimatenheten och öppnar den så kan man rengöra och eventuellt smörja fläkten, så hoppar den igång igen om man inte har otur. Det finns massor skrivet på forumet om detta (dvs där jag lärt mej det!).

--/Peter
villy
jag har bytt fläkten men han fortfarande samma problem. Kan det vara hela klimatstyrningsenheten som fläkten sitter på som är sönder?
min blåser kalluft från tomgång till ca 2000 varv = jag blir tokig,vad kan det vara är det samma eller vattenpumpen, motortempen rör sig inte den står på normal.

jonk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.