|
|
|
|---|---|
|
Jag har lite funderingar kring trimning av M42an. Att sätta dit turbo verkar lite väl "långt bort" men att trimma på det gamla vanliga sättet verkar lite närmare till hands. Vad är det som skiljer M42 blocket mot S14, förrutom cylinderloppets omkrets? Visst är det annan slaglängd i gammla m3 motorn. Man kanske bara skulle byta vevaxel och eventuellt stakar? I övrigt vet jag inte hur stor cylindervolym man kan få ut av M42 motorns block. 1,8 liter känns lite klent på låga varv!!! Ju blankare ju bättre!!! | |
ant |
s14 grundar sig väl på m10 motorn? jag ska inte säga säkert men jag tror inte mycket passar mellan motorerna. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Ja blocket är det inte så många likheter mellan. S14 är "baserad" på M10 (är väl inte så mycket lika där heller) Och m42 bygger på M40 som var en helt ny konstruktion. Däremot topparna har vissa likheter. |
|
|
Näe... s14 baserad på s38, i princip en s38 med 2 cylindrar mindre. Cylinderdelning, helt annan toppkonstruktion m.m... Storebror Kilander |
|
|
Hur kommer det sig att man kan montera s14 topp på m10 då? Ren tur kanske;) /Johan Länk Länk |
|
| Jahaja... där gick mina planer i väggen... jag undrar hur mycket man kan borra ut blocket? Man skulle ha fått borra upp den till 2liter men då finns väl risken att cylinderväggarna blir på tok för tunna och allt slutar med skrammlande metalldelar. Om det går borra så mycket givetvis. | |
| s14 topp passer på m10 blokk forde m10 er lik m30 - to cyl. | |
|
Jo som jag har förstått det å bygger blocket ganska mycket på M10 men toppen är i stort sett en avkortad S38 topp. Det jag menade med att topparna har vissa likheter var alltås mellan S14 och M42, inte så att de passar men ursprunget till M42 toppen är S38 också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.